tydligen kom bara rubrikerna i uppsatsen med. Gör ett nytt försök.
Problemformulering
och syfte
Sverigedemokraterna
Teori och tidigare forskning
Wagner genomför multivariata analyser baserade på partiers ideologiska program. Att analysera ideologiska program har sina begränsningar. Det är inte säkert att ideologiska argument är de som framförs i debatter. Användningen av stora databaser kan också ha en begränsning i form av att databashanteringen inte är anpassat efter partiernas program. Argument som tas ur ett sammanhang riskerar att få en annan värdering än om argument analyseras kvalitativt.
Metod och material
Teorins
operationalisering
Figur 1. Ett enfrågepartis argument och politikområden
Figur 2. Ett enfrågepartis ekonomiska argument
Figur 3. Kodschema
Resultat
Tabell 3. Arbetsmarknad och arbetsliv
Tabell 4
Utbildning och forskning
Tabell 5, Rättspolitik
Tabell 7 Försvarspolitik
Tabell 8
Hälsovård, sjukvård och social omsorg
Tabell 9:
Internationell samverkan
Politikområden
som berörs vid enstaka tillfällen
Tabell 10: Ekonomi
Diagram 1: Fördelning av argument
inom politikområden
Diagram 2: Fördelning av ekonomiska
argument inom politikområden
Adams, James, Lawrence Ezrow & Debra Leiter (2012): Partisan
Adams, James, Michael Clark, Lawrence Ezrow, and Garrett Glasgow (2006). ‘Are Niche Parties Fundamentally Different from Mainstream Parties? The Causes and Electoral Consequences of Western European Parties’ Policy Shifts, 1976–1998’, American Journal of Political Science, 50:3, 513–29.
Problemformulering
och syfte
I debatten anklagas
ofta Sverigedemokraterna för att vara ett parti som bara driver en fråga. Sverigedemokraterna
själva har gjort mediala utspel om att ambitionen för dem är att bli Sveriges
tredje största parti efter valet 2014. Genom att visa partiets bredd avser de
att locka fler väljare (Nerikes Allehanda 2013) Utifrån det anser vi att det är
intressant att studera partiet. Det finns många som påstår saker om
Sverigedemokraterna utan att egentligen ha något mer än allmänt tyckande. Vi
har bland annat läst en del blogginlägg och inlägg i debattforum på internet om
Sverigedemokraterna.
Syftet med arbetet är
att undersöka om Sverigedemokraterna är ett enfrågeparti? Undersökningen är en beskrivande
studie. Däremot har uppsatsen inte några normativa ambitioner om hur ett parti
skall vara utformat den syftar inte heller till att vara förklarande och utröna
orsak och verkan.
Av tidigare
undersökningar i inom ämnet framgår det att definitionen av vad som menas med
enfrågepartier skiljer sig. I denna undersökning är fokus på vilka frågor
Sverigedemokraterna lyfter och dessa ställs i relation till en teori.
Sverigedemokraterna
Sverigedemokraterna bildades 1988.
Partiet kännetecknades inledningsvis med högerextremism och aktivism. Flera då
ledande Sverigedemokrater hade sin bakgrund i olika högerextremistiska
organisationer. Sverigedemokraterna har sedan dess bytt både företrädare och
infört förbud mot att exempelvis bära bomberjackor vid torgmöten.
Sverigedemokraterna beskriver sig själva såhär; ”Sverigedemokraterna
är ett socialkonservativt parti som tror på ett starkt välfärdssamhälle
samtidigt som vi inspirerats av traditionella värdekonservativa idéer. I
traditionellt låsta höger- eller vänsterfrågor, som till exempel statligt eller
privat ägande, har vi en pragmatisk hållning där varje situation måste bedömas
för sig. Vad som i den specifika situationen ger störst samhällsnytta är mer
relevant än att låsa sig efter dogmatiska ideologier. Partiet kan av dessa
anledningar inte enkelt placeras in på den klassiska vänsterhögerskalan och
tillhör därför inte heller något av de traditionella blocken. I riksdagen
eftersträvar vi samarbete med alla partier med Sveriges bästa i åtanke.”
(www.sverigedemokraterna.se)
Sverigedemokraterna består av 23 distrikt och finns representerade i 15
landsting/regioner med 70 mandat och i 246 kommuner med 612 mandat. Partiledare
sedan 2005 är Jimmie Åkesson. År 2013 har partiet mer än
9000 medlemmar. (www.sverigedemokraterna.se)
Sverigedemokraterna
blev invalda i Sveriges Riksdag första gången 2010. Sverigedemokraterna fick
5,7 % av rösterna i riksdagsvalet vilket ledde till 20 mandat av 349.
Vi tror inte på idén om ett mångkulturellt samhälle
eftersom det är en ideologi som leder till splittring, utanförskap och
segregation. Mångkulturalism är idén om att en stat ska byggas på vitt skilda
värderingar som jämkas med varandra. Vi menar istället att vi bör stå upp för
västvärldens syn på värden som demokrati, jämställdhet, djurskydd och mänskliga
rättigheter. Det är värden vi Sverigedemokrater vägrar att kompromissa kring.” (www.sverigedemokraterna.se)
Enlig journalisterna Ekman och
Poohl blev Sverigedemokraterna vid ett tillfälle 2007 anklagade för att vara
ett enfrågeparti, på detta svarade Jimmy Åkesson på sin blogg att
Sverigedemokraterna är bredare eftersom de tar upp frågor inom andra
politikområden. Han betonar dock att invandring berör även andra politikområden
(2010:172).
Teori och tidigare forskning
Definitionen av ett
enfrågeparti varierar inom forskningen. Språkmässigt används oftare begreppet niche parties i stället för single issue parties i vetenskapliga
artiklar på engelska. I presentationen av artiklarna använder vi oss av de
engelska benämningarna men därefter används begreppet enfrågeparti även för niche parties.
Följande teoretiska definitioner har utgjort grunden för undersökningar som på olika sätt definierat partiers positioner.
Följande teoretiska definitioner har utgjort grunden för undersökningar som på olika sätt definierat partiers positioner.
Mudde (1999) anger en
snäva kriterier för single issue party
:
1) väljarkåren har inte någon särskild social struktur.
2) stöds främst på grundval av en fråga.
3) saknar ideologiskt program.
4) berör endast en allomfattande fråga.
Mudde konstaterar att inte ens extrema högerpartier inom Europa uppfyller definitionen för single issue party. Bland annat håller de sig inte till endast en fråga med anledning av att situationen i landet eller rådande konjunktur påverkar partiets prioritering av frågor.
1) väljarkåren har inte någon särskild social struktur.
2) stöds främst på grundval av en fråga.
3) saknar ideologiskt program.
4) berör endast en allomfattande fråga.
Mudde konstaterar att inte ens extrema högerpartier inom Europa uppfyller definitionen för single issue party. Bland annat håller de sig inte till endast en fråga med anledning av att situationen i landet eller rådande konjunktur påverkar partiets prioritering av frågor.
Enligt Adams et al. utgörs
niche parties av kommunistpartier,
extrema nationalistiska partier och miljöpartier. Författarnas hypotes är att niche
parties uppfattas som extrema ideologier eller icke-centristiska ideologier
som t.ex. ekologism (Adams et al. 2006:513). I en senare artikel Adams et al.
framgår att det att för att analysera skillnader på vänster-högerskalan så följer
de kodningen för niche parties och party family membership som bestäms av Comparative Manifesto Project, en
databas i Europa som samlar partidata från europeiska länder (Adams et al.
2012:1280).
Vi uppfattar att Adams
et al. definitioner för enfrågepartier är trubbiga eftersom de inte säger något
konkret om partinnehållet. Spoon en annan forskare vänder sig mot att Adams
inkluderar kommunistiska partier i niche
parties utan förespråkar i stället Meguids definition av niche parties (Spoon 2011:6).
Meguid (2005: 347-348)
presenterar en definition av niche
parties:
1) De frågor som politiseras har tidigare legat utanför de frågor som politiska partier konkurrerat om. Det innebär att partierna bortser från en traditionell klassbaserad politik och dess ekonomiska krav. Till exempel utmanade radikala högerpartier i Europa under 1980 och 1990-talet innehållet i den politiska debatten med frågor om värnande av familj, ett nationellt orienterat och immigrant fritt samhälle.
1) De frågor som politiseras har tidigare legat utanför de frågor som politiska partier konkurrerat om. Det innebär att partierna bortser från en traditionell klassbaserad politik och dess ekonomiska krav. Till exempel utmanade radikala högerpartier i Europa under 1980 och 1990-talet innehållet i den politiska debatten med frågor om värnande av familj, ett nationellt orienterat och immigrant fritt samhälle.
2) Niche
parties frågor kan tilltala väljare från olika traditionella partipolitiska
inriktningar. Frågorna sammanfaller sällan med existerande politiska
skiljelinjer.
3) Niche parties utskiljer sig också genom att positionera sig på ett
begränsat antal frågor. De undviker helhetsomfattande policy plattformar som mainstream partier har gemensamt. Även
om niche-partiers frågor i deras
partiprogram tenderar att bli fler över tid uppfattas de fortfarande som ett
enfrågeparti av väljarna. Partiet får förlita sig på attraktionskraften hos
deras framträdande fråga för att locka väljare i avsaknad av omfattande
ideologiska ståndpunkter.
Meguid presenterar en
mer användbar definition, särskilt punkt tre där ett enfrågeparti sägs undvika
policys som omfattar hela samhället och istället fokusera på ett fåtal frågor. Inspirerad
av Meguid har Wagner (2012) förenklat definitionen av enfrågepartier. Med
anledning av att Wagner särskilt fokuserat på att definiera enfrågepartier med
hänsyn till partiers innehåll samt hävdar att denna definition är mer mätbar
kommer Wagner att utgöra den teoretiska grunden för undersökning.
Wagner (2012)
förespråkar användning av begreppet niche
parties, som innefattar single issue
parties och small parties. Författaren för fram ett teoretiskt grundat
tillvägagångssätt för att definiera och mäta niche parties fenomenet. Wagner är kritisk till andra forskares
till exempel Adams och Meguids otydliga definitioner av begreppet, mätningar
har utgått från data om party family
membership vilka är satta på förhand och inte ändras även om partiernas program
förändras. Wagner menar att en fördel med en tydlig definition är att niche parties beteende och placering i
partikonkurrensen eller inom partisystemet lättare kan analyseras och jämföras
med mainstream partier.
Wagner hävdar att bästa
definitionen av niche-parties är
partier som konkurrerar med ett litet antal icke-ekonomiska frågor:
a) Betonar inte ekonomiska frågor
b) Betonar ett litet antal icke-ekonomiska frågor
a) Betonar inte ekonomiska frågor
b) Betonar ett litet antal icke-ekonomiska frågor
Med detta avser Wagner
att skilja niche parties från mainstream partier som huvudsakligen konkurrerar om
ekonomiska frågor. Inom en enda kategori ”ekonomi” har Wagner fört samman de
kategorier som i de ideologiska partiprogrammen kategoriserats som fritt
företagande, incitament, marknadsreglering, nationalekonomiska strategier, korporativism, protektionism,
ekonomiska mål, Keynesiansk efterfrågan, produktivitet, nationalisering,
Marxistisk analys, social rättvisa, utvidgning respektive begräsning av
välfärdsstaten samt attityder från olika klasser. Wagners utgångspunkt är
mainstream partier betonar många av dessa frågor och konkurrerar om dem
sinsemellan. I denna undersökning kommer vid dock att nyansera de
politikområden som kan anses ekonomiska.
Niche
parties kan till exempel utgöras av frågor som immigration
eller miljö. Partier som inte omfattas i definitionen är de som omfattar både
icke-ekonomiska frågor och ekonomiska frågor som till exempel ett klassiskt
liberalt parti som trycker på ekonomisk reform och social utveckling (German
FDP). Wagner medger att det finns empiriska utmaningar i att separera
ekonomiska och icke-ekonomiska element, till exempel kan extrema högerpartiers
syn på immigration motiveras av ekonomin. Men författaren menar att det ändå är
möjligt att urskilja ett partis primära fokus i dess partiprogram (s18). En
ideologibaserad definition visar vad väljarna erbjuds i programmet.
Wagner har genom
att utgå från vad partiet erbjuder väljarna i partiprogrammet definierat
huruvida partiet kan definieras som ett niche-parti
eller mainstream. Wagner medger att
partier kan förändras över tid och variera mellan niche och mainstream,
särskilt om de blir invalda i riksdagen är det sannolikt att fler frågor förs
till agendan. Likså kan både niche
parties och mainstream partier i
olika grad uppfylla kriterierna a och b (Wagner 2012:849-851).
Wagner genomför multivariata analyser baserade på partiers ideologiska program. Att analysera ideologiska program har sina begränsningar. Det är inte säkert att ideologiska argument är de som framförs i debatter. Användningen av stora databaser kan också ha en begränsning i form av att databashanteringen inte är anpassat efter partiernas program. Argument som tas ur ett sammanhang riskerar att få en annan värdering än om argument analyseras kvalitativt.
Denna uppsats
har valt att istället för att analysera skrivna program fokusera på vilka
argument som framförs i debatter. Det bidrar till att ge en utökad förståelse
och bild av vad som ett parti verkligen betonar.
Metod och material
Det material som undersöks
är partiledardebatterna i Sveriges riksdag med början 2010 när Sverigedemokraterna
valdes in i riksdagen. Varje år är det tre ordinarie partiledardebatter i
Sveriges riksdag. Totalt har åtta partiledardebatter genomförts i riksdagen
sedan valet 2010. Den första hölls hösten 2010 och den senaste var i januari
2013.
Orsaken till att vi
valde partiledardebatterna i riksdagen är att där får varje partiledare
möjlighet att föra fram de åsikter som är aktuella för sitt parti. I andra
debatter i exempelvis tv så är debattämnena givna på förhand. I en
partiledardebatt finns inga givna ämnen utan varje partiledare/företrädare har
möjlighet att framföra åsikter inom det ämnesområde som de vill ha framfört.
Teorins
operationalisering
Vi kommer att
använda oss av följande tillvägagångssätt för ringa in innehållet i debatterna
utifrån Wagers teoretiska definition:
För ”betonar ett litet antal icke-ekonomiska frågor” tänker vi oss att en skala mellan enfrågeparti som täcker en eller ett fåtal politikområden upp till ett mainstream parti som täcker fler politikområden, se axel politikområden figur 1. Politikområden delas även upp i underkategorier som identifierar vilka aspekter eller typ av frågor som lyfts och för att överblicka om en fråga återkommer inom andra politikområden.
Eftersom vi undersöker långa debatter kommer vi tillskillnad från Wagner att mäta antalet argument inom olika politikområden för att skapa en uppfattning om vad det är partiet betonar, se axel antal argument i figur 1. I figur 1 visas en tänkbar linje där ett enfrågeparti framför flertalet argument inom ett fåtal områden.
För ”betonar ett litet antal icke-ekonomiska frågor” tänker vi oss att en skala mellan enfrågeparti som täcker en eller ett fåtal politikområden upp till ett mainstream parti som täcker fler politikområden, se axel politikområden figur 1. Politikområden delas även upp i underkategorier som identifierar vilka aspekter eller typ av frågor som lyfts och för att överblicka om en fråga återkommer inom andra politikområden.
Eftersom vi undersöker långa debatter kommer vi tillskillnad från Wagner att mäta antalet argument inom olika politikområden för att skapa en uppfattning om vad det är partiet betonar, se axel antal argument i figur 1. I figur 1 visas en tänkbar linje där ett enfrågeparti framför flertalet argument inom ett fåtal områden.
Figur 1. Ett enfrågepartis argument och politikområden
Det är möjligt att
definiera ekonomi för punkt a) ’Betonar inte ekonomiska frågor’ samt b) ’Betonar
ett litet antal icke-ekonomiska frågor’ genom underkategorierna och även av
vissa politikområden. Därmed går det att överblicka antalet argument som berör
ekonomiska frågor, se figur 2. Vi bedömer det som sannolikt att ekonomi följer
med de flesta frågor. Frågan är snarare om hur ofta ekonomi betonas i argumenten
i debatten.
Figur 2. Ett enfrågepartis ekonomiska argument
Hur mäter man huruvida
ett parti är ett enfrågeparti eller inte?
Det finns inget entydigt enkelt sätt att besvara den frågeställningen på. Vi
har valt att studera Sverigedemokraternas argument i partiledardebatterna
utifrån en kvantitativ innehållsanalys. Innehållet analyseras utifrån vilka
politikområden som tas upp samt vilka aspekter på politikområdet som ges i
debatten. Vi tror att den modell vi valt är den som bästa kan ge svar på vår
frågeställning. Det finns naturligtvis en risk med denna undersökning liksom
för Wagner utifrån den kvantitativa metoden att argument lyfts ur sitt
sammanhang. Vi tror ändå att det ger en bra bild av vilka argument
Sverigedemokraterna betonar.
Kodschema och kodning
För den kvantitativa innehållsanalysen har vi valt att använda oss av ett kodschema liknande det som Kristina Boréus tagit fram och som hon presenterar i avhandlingen Högervåg (Boréus 1994, 362-370). Här presenteras kodschemat som vi valt att använda oss av i analysen av Sverigedemokraternas argument i partiledardebatterna:
För den kvantitativa innehållsanalysen har vi valt att använda oss av ett kodschema liknande det som Kristina Boréus tagit fram och som hon presenterar i avhandlingen Högervåg (Boréus 1994, 362-370). Här presenteras kodschemat som vi valt att använda oss av i analysen av Sverigedemokraternas argument i partiledardebatterna:
Figur 3. Kodschema
(Kodschema
med egna bearbetningar efter modell av Boréus 1994)
Kodschemat är utformat
utifrån att först ha gjort en översiktlig genomgång av riksdagens områden. Vi
har utgått från indelningen av utgiftsområden i statsbudgeten som riksdagen utgår
ifrån i styret av statens verksamhet, benämningen politikområden används inte
längre (Moström 2013). Men i undersökningen kommer vi att använda begreppet politikområden
för att klargöra att det handlar om politik. Totalt finns 27 politikområden
varav 26 var aktuella för kodning. Anledningen till att politikområden finns
med i kodningen är att vi vill skapa en uppfattning om partiets bredd, vilka
områden deras frågor omfattar. Ett politikområde heter i statsbudgeten
integration och jämställdhet. Vid resultatgenomgången har vi funnit att
jämställdhet inte berörs överhuvudtaget och därför väljer vi att kalla
politikområdet enbart för integration. Vi har också valt att slå ihop det med
politikområdet som heter migration då dessa är närbesläktade med varandra.
Kodschemat har även
utformats utifrån en översiktlig genomgång av debatterna med fokus på
Sverigedemokraternas argument. Argument har kodats som underkategorier inom
aktuellt politikområde. Argument inom ett politikområde kan återkomma inom
andra politikområden, till exempel återkommer argument rörande problem med
invandring inom olika politikområden. Därför har underkategorier skapats för
argument som rör invandring, kostnader samt för argument som tar upp mer
helhetsomfattande allmänna frågor inom de politikområden det kan vara
aktuella. Anledningen till att en kategori döps till ’negativt invandring
flyktingar politk’ är just att det är den uppfattningen vi fått att Sverigedemokraterna
lyfter fram det negativa och som motpol finns den allmänna kategorin övrig
allmänt invandrare, flyktingar. I samma veva kan vi passa på att nämna att vi
använder ordet’ invandring’ som ett samlingsbegrepp för invandrare och
flyktingar, de som innefattas av politikområdena Integration, jämställdhet och
Migration.
Varje debatt innehåller en inledning
och därefter flertalet anföranden. För varje inledning eller anförande har vi
definierat vilket eller vilka argument som tas upp utifrån kodschemat. I
analysen av en debatt kan till exempel invandring noteras flera gånger eftersom
invandring utgör ett återkommande argument i flera anföranden. Anledningen till
detta är att vi vill påvisa proportionen eller frekvensen av de argument som
framförs i de långa debattinläggen. Detta innebär alltså att en variabel kan
förekomma flera gånger vilket skiljer sig från hur exempelvis Boréus använder kvantitativ
innehållsanalys.
I de fall det råder osäkerhet om
kodning till exempel om ett argument först börjar med arbetslöshet och senare
övergår till kostnader för arbetslöshet har kodningsprincipen varit att använda
huvudandelsprincipen för att definiera hur den skall kategoriseras.
Generellt gäller att
samma variabel kan uttryckas på olika sätt. Det viktiga är vad argumenten
innehåller inte den språkliga utformningen. Ett kodschema ger inte någon
djupare tolkning av innebörden av ett argument eller analys av en text utan
försöker endast förstå vad sändaren menar.
De
frågor vi söker svar på är vilka politikområden som omnämns och vad som
argumenten handlar om. Samt om det utifrån Wagners teori går att säga att Sverigedemokraterna
är ett enfrågeparti.
Resultat
Efter att insamlad data
har sammanräknats har en översikt sammanställts som visar vilka politikområden
som Sverigedemokraterna talar om.
Tabell
1. Argument inom politikområden
Som framgår av tabell 1
där områden presenteras i fallande ordning, är integration och migration de områden
som dominerar Sverigedemokraternas argument i debatterna. Därefter följer
argument rörande arbetsmarknad och arbetsliv och i något mindre grad för
utbildning, i dessa fall handlar det om skolan. Frågor om kriminalitet och
straff inom rättsväsendet är ett återkommande tema för Sverigedemokraterna. Argument
om att värna välfärden inom hälsovård, sjukvård och social omsorg lyfts fram en
del och vissa skatter berörs. I fråga om Internationell samverkan förekommer
kritik om EU som federalstat och argument om att Sverige borde inneha all makt.
Samhällsekonomi och
finansförvaltning lyfts ibland. I vissa debatter argumenteras om försvar och samhällets
krisberedskap, att Sveriges gränser långsiktigt måste kunna försvaras. Därefter
har ytterligare områden ibland berörts till exempel ekonomisk trygghet för
barnfamiljer och vid sjukdom eller funktionsnedsättning. Ekonomisk trygghet vid
ålderdom, miljö, jordbruk, kommunikationer och samhällsplanering har framförts en
gång vardera vid en debatt. Däremot förekommer inte några argument inom
politikområden som regional tillväxt, energi, internationellt bistånd studiestöd,
statsskuldsräntor m.m., avgiften till Europeiska unionen och allmänna bidrag
till kommuner.
Utifrån en första bedömning berör Sverigedemokrater 17 politikområden och
utifrån detta går det inte att säga att Sverigedemokraterna utgör ett
enfrågeparti. Flest argument förekommer inom integration, migration och
arbetsmarknad. Argument på dessa områden förekommer vid alla debatter. Därefter
följer utbildning, rättsväsendet, hälsovård och skatt som varierar mellan 9-25
argument. Argument inom resterande områden är färre och presenteras endast i en
eller upp till tre debatter.
I den fortsatta undersökningen har underkategorier tillförts till
politikområdena för att se om bilden av Sverigedemokraterna som ett
enfrågeparti eller ej förändras.
Tabell 2 visar
politikområdena integration och jämställdhet samt migration. Största delen
återkommande argument handlade om de problem Sverigedemokraterna ser med
invandrare och flyktingar. De negativa följder den förda politiken lett fram
till såsom utanförskap, segregation och diskriminering. Totalt redovisas 83
argument rörande vad som Sverigedemokraterna anser vara negativt med
invandring, av dessa behandlar tio argument de kostnader som följer av
flyktingar och invandring. Att kostnader tas upp tycker vi är förväntat
eftersom pengar har betydelse för de flesta politikområden. Även Wagner medger
att extrema högerpartiers syn på immigration kan motiveras utifrån kostnader
(Wagner 2012: 861). Vår slutsats är att Integration och migration är en fråga
som inte betonar ekonomiska frågor utifrån Wagners definition.
”Sverige
har en extrem politik. Vi har inte minst en extremt ansvarslös
massinvandringspolitik. Jag vill påstå - och jag hävdar att jag har fog för det
- att så länge vi för den ansvarslösa massinvandringspolitiken spelar det ingen
roll vilka integrationspolitiska åtgärder som regeringen genomför. Man fyller
ständigt på problemen. Problemen blir aldrig lösta när man fyller på
arbetslösheten. Man fyller på problemen i skolan. Man fyller på problem kring
att människor inte kan lära sig svenska, inte får in en fot i det svenska
samhället, inte blir en del av det svenska samhället. Så länge man för den
politiken spelar det ingen roll vilken integrationspolitik man för.”
(Jimmie
Åkesson, partiledardebatten 19 januari 2011, www.riksdagen.se)
Kategorin SD extern
flyktingpolitik representerar det sätt Sverigedemokraterna argumenterar att
Sveriges flyktingpolitik skall skötas externt på plats i olycksdrabbade länder,
vilket de tar upp vid två debatter. Av de 94 som noterades var sju argument
allmänna och övergripande.
Tabell 3. Arbetsmarknad och arbetsliv
Inom politikområdet
arbetsliv och arbetsmarknad tabell 3 återkommer Sverigedemokraterna till att
det är negativt med arbetskraftsinvandring, särskilt om den är lågkvalificerad.
De betonar att med ökat antal invandrare och flyktingar ökar arbetslösheten
eftersom antalet arbeten inte ökar. De är också negativa till de kostnader som
följer av att skapa jobb för invandrare och betala deras lön. Mer än hälften av
arbetsmarknadsargumenten är kopplade till invandring.
”Fru
talman! Låt oss snabbt kontrollera vilka åtgärder Göran Hägglund avser och som
vi inte stöder. Det handlar om nystartsjobb och instegsjobb. Instegsjobben inte
minst är, som jag sade, en direkt diskriminering av svenskar. Man inte bara betalar
sociala avgifter för invandrare utan även deras lön. Man måste alltså inte bara
konstruera jobben utan sedan också betala lönen för att få invandrare i arbete.
Det är ingen bra politik.” (Jimmie Åkesson, partiledardebatten 18 januari 2012,
www.riksdagen.se)
I debatten i riksdagen
rörande arbetsmarknad berör Sverigedemokraterna även allmänna frågor särskilt
efterfrågar de en återställning av nivån i a-kassan, ställer sig kritiska till
jobbskatteavdrag och nuvarande regerings bristande förmåga till jobbskapande.
I argumenteringen om
ekonomi berör Sverigedemokraterna kostnader för invandring och arbetsmarknad i
ett fåtal argument. Av argument kopplade
till invandring berörs kostnader i fyra av totalt 49. Utifrån det går det inte
att säga att de betonar ekonomiska frågor.
Förslaget om höjning av
a-kassan är en ekonomisk fråga, i detta går inte att säga att Sverigedemokraterna
helt betonar icke-ekonomiska frågor utifrån Wagners definition. Även jobbskatteavdrag
och jobbskapande berör ekonomi men, Sverigedemokraterna fokuserar på kritik mot
regeringen utan att presentera egna förslag. Argumenteringen är mer normativ än
renodlade ekonomiska argument i kronor och ören.
Tabell 4
Utbildning och forskning
Inom utbildning och universitetsforskning i tabell 4 argumenterar Sverigedemokraterna
om de problem invandring och flyktingar medför i skolorna. De argumenterar att
dåliga resultat i skolorna beror på den ökande belastning på skolans kostnader
och resurser som invandringen medför.
I debatten i juni 2011 talar Sverigedemokraterna om den avgiftsfria
skolan. Även här är det normativa argument som framförs. Inom utbildning och
forskning är inte kostnader eller andra ekonomiska argument framträdande.
Hälften av argumenten berör invandring.
Tabell 5, Rättspolitik
Argumentationen om rättsväsendet handlar främst om hur Sveriges
kriminalpolitik har misslyckats och att straffen behöver skärpas. De talar inte
om direkta kostnader i samband kriminalitet. Kriminaliteten lyfts upp som ett
stort problem. Sverigedemokraterna är exempelvis emot straffrabatter.
Sverigedemokraternas analys är att utanförskap bidrar till ökad kriminalitet
och eftersom många invandrare lever i utanförskap problematiseras det i debatten.
”Nolltolerans mot
våldsverkare och ordningsstörningar har prövats i ett stort antal länder, inte
minst i USA. Det borde vi kunna pröva här också. Fler permanent synliga poliser
i utsatta områden avskräcker från brott, och det ökar också upplevelsen av
trygghet. Straffen för grova brott måste skärpas. På det området har vi från
Sverigedemokraternas sida lagt fram åtskilliga förslag i den här församlingen
men de har tyvärr hittills avvisats från övriga partier. Det har handlat om
längre straff, införande av verkliga livstidsstraff, avskaffande av system med
automatisk frigivning efter två tredjedelar av tiden, borttagande av
preskriptionstiden för grova brott, kraftfulla åtgärder vid upprepad
brottslighet med en princip om tredje gången gillt som grund, utvisning av
kriminella utlänningar, tillåtande av brottsprovokation och satsningar på polis
och rättsväsen. Man ska ha klart för sig att trots att vi har fått nästan 3 000
fler poliser under den senaste tioårsperioden visar Riksrevisionens granskning
att många av de tidigare bristerna kvarstår. Det syns inga märkbara
förbättringar av resultaten. Det handlar alltså inte bara om att öka anslagen
till polis och rättsväsen, utan det handlar i lika hög grad om att förbättra
arbetsmetoder och samordning och om att ge polisen tillräckliga verktyg för att
bekämpa brott i en globaliserad värld på 2000-talet. Vi behöver för att komma
åt internationellt organiserad brottslighet stärka gränsskyddet med återinförda
gränskontroller, permanenta skanningstationer, och fru talman, det långsiktigt
viktigaste av allt: Vi måste göra upp med splittringspolitiken och återgå till
en politik för sammanhållning och för respekt.” (Jimmie Åkesson partiledardebatten 19 januari
2012, www.riksdagen.se)
Tabell 7 Försvarspolitik
I tabell 6 framgår det
att Sverigedemokraterna i tre debatter uttalar sig om vikten att försvara
Sveriges gränser och bygga upp ett långsiktigt hållbart försvar. I dessa
sammanhang har inte kostnader betonats utan snarare har Sverigedemokraterna
betonat att budgeten behöver stärkas. Vad gäller vårt tillvägagångssätt att
mäta antal argument så hade det i detta läge också varit intressant att lägga
till omfattning av argumenten eftersom vi uppfattade att en del var långa. Utifrån
Wagners teori är betoningen på försvaret och inte på ekonomiska frågor.
Tabell 8
Hälsovård, sjukvård och social omsorg
I samtliga debatter utom en så nämns hälsa och
sjukvård. I flertalet inlägg återkommer Sverigedemokraterna till att de varit
med och beslutat om nya riktlinjer för demensvården i Sverige. Andra argument
handlar om vikten av valfrihet i välfärdssamhället. Wagner definierar
välfärdsområdet som ett ekonomiskt område. Vi har valt att inte använda Wagners
definition av detta politikområde för vi anser att de frågor
Sverigedemokraterna lyfter inte är ekonomiskt preciserade. Sverigedemokraterna
betonar inte ekonomin inom detta politikområde mer än att de säger nej till
inkomstskattesänkningar för att motverka neddragningar i välfärden.
Sverigedemokraterna framför inga argument om utökade satsningar på hälsovård,
sjukvård eller social omsorg. Värna välfärden är något som återkommer i
debatten men utan någon närmare begreppsförklaring.
Tabell 9:
Internationell samverkan
Argumenteringen inom
detta politikområde handlar främst om kritiken mot överstatligheten inom EU och
om EMU frågan.
”Tyvärr, och föga
förvånande, hörde vi för inte så länge sedan EU-kommissionens ordförande
deklarera just detta, att EU måste utvecklas till ett federalt statsbygge där
de europeiska länderna i praktiken reduceras till federala stater. När Jan
Björklunds partikamrat och tillika EU-minister Birgitta Ohlsson kommenterade
detta i SVT:s Agenda sade hon att hon egentligen inte har något principiellt
eller ideologiskt emot en sådan utveckling men att det inte är rätt tid just
nu. Då är min fråga till Jan Björklund: När tycker Folkpartiet att det är rätt
tid för det federala monsterbygget? När är tidpunkten den rätta för att Sverige
ska reduceras till en federal delstat i ett Monstereuropa?” (Jimmie Åkesson
partiledardebatten 12 oktober 2012, www.riksdagen.se)
Politikområden
som berörs vid enstaka tillfällen
Det finns ett antal
områden som Sverigedemokraterna berör vid enstaka tillfällen. Dessa är; kommunikationer, areella näringar,
landsbygd och livsmedel, allmän miljö-och naturvård, kultur, medier,
trossamfund och fritid, samhällsplanering, bostadsförsörjning. På kulturområdet
handlar argumenteringen om skolavslutningar i kyrkan och om
nationaldagsfirande. Sverigedemokraterna tycker att det är viktigt av
kulturella skäl att bevara den typen av traditioner. För övrigt betonas inte
dessa områden i partiledardebatterna.
Tabell 10: Ekonomi
Debatten juni 2011 är den debatt som innehåller mest ekonomiska
argument av alla debatter som denna undersökning omfattar. Huvudargumenten
handlar om att avskaffa pensionärskatten och de kritiserar inkomstskattesänkningar
för att istället värna välfärden. De återkommer ibland till argument rörande
samhällsekonomi och finansförvaltning. Där handlar argumenteringen om riksdagens
regler för budgethantering och nedskärningar i regeringskansliet.
De lyfter vid två till tre debatter argument för ekonomisk trygghet främst
för barn, familjer, men även för sjuka eller för personer med
funktionsnedsättningar. Ekonomisk trygghet för äldre nämns endast en gång och
då handlar det om höjd garantipension.
Studiestöd nämns överhuvudtaget inte och fastän de är utrycker sig kritiska till EUs makt framkommer inte kritik om avgiften till Europeiska unionen. Dessa båda poster i statsbudgeten är runt 55 miljarder kronor jämfört med utgiftsområdena integration, jämställdhet och migration som tillsammans är omkring 20 miljarder. Likaså nämns inte det allmänna stödet till kommunerna som är stadsbudgetens näst största post på ca 88 miljarder. (bilaga 1.)
Studiestöd nämns överhuvudtaget inte och fastän de är utrycker sig kritiska till EUs makt framkommer inte kritik om avgiften till Europeiska unionen. Dessa båda poster i statsbudgeten är runt 55 miljarder kronor jämfört med utgiftsområdena integration, jämställdhet och migration som tillsammans är omkring 20 miljarder. Likaså nämns inte det allmänna stödet till kommunerna som är stadsbudgetens näst största post på ca 88 miljarder. (bilaga 1.)
Sverigedemokraterna är medvetna om ekonomiska frågor men sett till
totalen av alla argument utgör de inte en särskilt stor del. Vid en
sammanslagning av alla argument om kostnader inom områden som utbildning och
migration, ekonomiska politikområden samt även inkludera även a-kassa skulle de
utgöra cirka 20 procent av alla argument. Alltså skulle vi säga att
Sverigedemokraterna inte betonar ekonomi sett till totalen argument. Men
eftersom de argumenterar om att värna välfärden och återställning av a-kassan innebär
det att de berör ekonomiska frågor. Enligt Wager kan enfrågepartier beröra
ekonomiska frågor men betoningen ligger på annat. Wagner säger också att
enfrågepartier kan ha strategier att lyfta vissa ekonomiska argument i syfte
att vinna stöd i opinionen (Wagner 2012:850). Huruvida det är avsikten i
Sverigedemokraternas fall berör inte denna undersökning
Genom att föra samman
alla argument från olika politikområden som rör Sverigedemokraternas negativa syn
på invandring respektive mer allmänna eller neutrala förändras bilden ytterligare
något.
Diagram 1: Fördelning av argument
inom politikområden
I diagrammet ovan har
vi slagit ihop alla argument som berör invandring, flyktingar och migrationspolitik.
Tidigare återfanns en del inom främst arbetsmarknad och utbildning. Här framgår
tydligt att de flesta av Sverigedemokraternas argument handlar om invandring,
de utgör mer än hälften 52,5% av totala antalet argument. Argumenten inom
utbildning och arbetsmarknad har minskat när endast neutrala och allmänna
argument redovisas. Här ser vi en tydlig förändring av den bild undersökningen
visade vid en första anblick av redovisade argument inom politikområden i
tabell 1.
Diagram 2: Fördelning av ekonomiska
argument inom politikområden
I ovanstående
diagrammet ovan har vi slagit ihop alla argument som berör invandring,
flyktingar och migrationspolitik, totalt antal argument presenteras i en stapel
och i den andra syns antal ekonomiska argument av det totala.
Enligt Wagners definition ingår arbetsmarknad, hälsovård och ekonomiska politikområden i kategorin ekonomi. Vi har närmare studerat innehållet i argumenten och valt att endast definiera a-kassa som ekonomi inom politikområdet arbetsmarknad. Argumenten inom hälsovård har vi inte heller valt att definiera som ekonomi eftersom de inte innehåller några ekonomiska förslag. Sammanfattningsvis framkommer en del ekonomiska argument inom olika politikområden samt inom politikområden som handlar om ekonomi men vi bedömer inte att ekonomiska argument betonas om vi ser till totala antalet argument. Vi kan konstatera att Sverigedemokraterna betonar argument rörande integration och migration varav ekonomi utgör endast en liten del.
Av detta drar vi slutsatsen att Sverigedemokraterna skulle kunna definieras som ett enfrågeparti utifrån Wagners definition om att enfrågepartier betonar ett litet antal frågor, av icke-ekonomisk karaktär.
Enligt Wagners definition ingår arbetsmarknad, hälsovård och ekonomiska politikområden i kategorin ekonomi. Vi har närmare studerat innehållet i argumenten och valt att endast definiera a-kassa som ekonomi inom politikområdet arbetsmarknad. Argumenten inom hälsovård har vi inte heller valt att definiera som ekonomi eftersom de inte innehåller några ekonomiska förslag. Sammanfattningsvis framkommer en del ekonomiska argument inom olika politikområden samt inom politikområden som handlar om ekonomi men vi bedömer inte att ekonomiska argument betonas om vi ser till totala antalet argument. Vi kan konstatera att Sverigedemokraterna betonar argument rörande integration och migration varav ekonomi utgör endast en liten del.
Av detta drar vi slutsatsen att Sverigedemokraterna skulle kunna definieras som ett enfrågeparti utifrån Wagners definition om att enfrågepartier betonar ett litet antal frågor, av icke-ekonomisk karaktär.
Vår undersökning visar
att Sverigedemokraterna är så nära ett enfrågeparti som ett parlamentariskt
parti kan komma. Ett parti som finns representerat i ett parlament måste
förhålla sig till och beröra flera politikområden vilket Sverigedemokraterna
också gör. Utifrån den
undersökning vi gjort kan vi konstatera att Sverigedemokraterna betonar frågor
rörande migration och integration. Jimmie Åkesson säger
vid två tillfällen i riksdagsdebatten att han medvetet inte har pratat så
mycket om invandring men vår undersökning visar att det inte stämmer. 52,5% av
argumenten i partiledardebatterna handlar om migration och invandring.
Det är svårt att närma
sig ett parti som Sverigedemokraterna på ett helt opartiskt sätt. Det är lätt
att bli påverkad av den bild som media ger av Sverigedemokraterna. I vår
strävan att vara så opartiska som vi kan valde vi att analysera
partiledardebatter utifrån en kvantitativ innehållsanalys. Vi har inte haft
några som helst normativa ambitioner. Det vi kan konstatera är att Sverigedemokraterna
ofta använder sig av normativa argument i partiledardebatterna. Det är få
inlägg som är faktaspecificerade. De gånger de närmar sig någon typ av fakta
används ofta svepande argument där man hänvisar till att någonting kostar. Kostnadsargumenteringen
är ingenting som beläggs i inläggen med fakta utan är mer av normativ karaktär.
Wagner analyserade
partiprogram medan denna undersökning har fokuserat på antalet argument i
debatterna. Dessa tillvägagångssätt har olika fördelar och nackdelar. Fördelen
med att räkna argument är att då framgår det vilka frågor som ligger partiet
och partiledaren närmast om hjärtat, vad som är mest angeläget som de vill föra
fram till väljare som lyssnar. Å andra sidan påverkas partiledaren av de
argument som lyfts av andra partiledare vilket delvis styr debatten. Fördelen
med ideologiska program är att de redogör för de officiella avsikterna men å
andra sidan kan dessa förespråka flertalet mål och det är oklart vilka som
kommer att drivas kraftfullt.
Genom räkna argument går
det att skapa en uppfattning om proportionen eller frekvensen av antalet
återkommande argument för att se vilka politikområden som betonas. I detta fall
var det enkelt i det att ett politikområde utskilde sig markant eftersom det
var tydligt betonat. Men om siffrorna hade varit jämnare hade det varit svårare
att definiera vad avser ’ett fåtal områden’ utifrån Wagner definition. En
lösning kunde då vara att jämföra med liknande partier inom nordiska länder och
eventuellt även jämföra med politikområden mainstream partier betonar för att
skapa en helhetsbild, det skulle dock kräva en multivariatanalys.
Wagners teoretiska
definition av enfrågepartier anser vi är för hård. Att konsekvent utgå från
definitionen att enfrågepartier betonar ett litet antal icke-ekonomiska frågor,
eller åtminstone inte betonar ekonomiska frågor är svårt och risken är att
kategoriseringen blir godtycklig.
Politik och ekonomi går ofta hand i hand, det handlar ju om fördelning
och att då som i Wagners fall i stort sett utesluta enfrågepartier från ekonomikategorin
som innefattar nästan hela samhället innebär att definitionen av enfrågepartier
tappar trovärdighet och upplevs som svår att använda. Vi menar att
gradskillnaden, typ och tyngd på frågor partier lyfter inom olika politikområden
behöver bedömas för att avgöra huruvida det handlar om enfrågepartier eller mainstream partier.
Sverigedemokraternas argument
i partiledardebatterna domineras av kritik mot Sveriges förda
integrationspolitik och massinvandring.
När Jimmie Åkesson får frågan av Annie Lööf i en debatt om hur hans
verktygslåda ser ut så svarar han; ”Jag behöver ingen verktygslåda för jag har
inte haft sönder något”. Det skapar en avsaknad/tomrum över hur den verklighet
som beskrivs faktiskt ska lösas. Debattinläggen handlar mycket om problem och
verklighetsbeskrivningar om problematiken kring det mångkulturella samhället
men innehåller få förslag till lösningar. Den enskilt största förslaget som
återkommer i debatterna är ett förslag om stopp av massinvandringen. Det ges
dock inga definitioner av vad en massinvandring är? Hur många människor är en
massa?
Är det ok att vara ett
enfrågeparti? Vi anser inte att det finns några principiella fel med att vara
ett enfrågeparti. Enfrågeparti används ibland som ett skällsord i
samhällsdebatten. Att inte ha lösningar på alla samhällsproblem anses av vissa
debattörer oseriöst. Att vara ett enfrågeparti behöver inte alls vara oseriöst.
Tvärtom är det många partier som har rötter i en eller två frågor och har
utvecklats utifrån det. I Wagners undersökning nämner han Centerpartiet,
Miljöpartiet och Kristdemokraterna som exempel på enfrågepartier. Skulle Wagner
göra om sin undersökning idag så är det inte självklart att han får samma
resultat med dessa partier. Partier är inte något fast och fixerat. Partier
består av människor med åsikter och beroende på vilka människor som röstas fram
i de olika partierna påverkas utvecklingen av det aktuella partiet.
Är denna undersökning
rättvisande för Sverigedemokraterna? Vi har inte haft några normativa
ambitioner i denna undersökning. Vi tar inte ställning för eller emot
Sverigedemokraterna eller vad de faktiskt säger. Partiledardebatter är en liten
men viktig del i partiers profilering.
Adams, James, Lawrence Ezrow & Debra Leiter (2012): Partisan
Sorting and Niche Parties in Europe, West European Politics, 35:6,
1272-1294
Adams, James, Michael Clark, Lawrence Ezrow, and Garrett Glasgow (2006). ‘Are Niche Parties Fundamentally Different from Mainstream Parties? The Causes and Electoral Consequences of Western European Parties’ Policy Shifts, 1976–1998’, American Journal of Political Science, 50:3, 513–29.
Boréus, Kristina (1994) Högervåg, Tidens förlag, Stockholm
Ekman, Mikael, Poohl Daniel (2010) Ut skuggan, En kritisk granskning av
Sverigedemokraterna, Natur och kultur, Stockholm
Meguid, Bonnie M
(Aug., 2005). Competition between Unequals: The Role of Mainstream Party
Strategy in Niche Party SuccessAuthor(s): Bonnie M. MeguidSource: The American
Political Science Review, Vol. 99, No. 3, pp. 347-359
Moström, Marianne, Informationsenheten,
Riskdagsförvalningen svar via riksdagsinformation@riksdagen.se
17 maj 2013
Mudde, C. (1999)
‘The Single-Issue Party Thesis: Extreme Right Parties and the Immigration
Issue’, West European Politics 22: 182–97.
Issue’, West European Politics 22: 182–97.
Nerikes Allehanda, källa Stockholm/TT, Åkesson
sparkade i gång SD-kampanj. Hämtad från www.na.se
2013-05-20, publicerad 2013-04-27, http://na.se/nyheter/sverige/1.2056908-akesson-sparkade-i-gang-sd-kampanj
Spoon, Jae-Jae
(2011). Political
Survival of Small Parties in Europe. Ann Arbor: University
of Michigan Press.
Sverigedemokraterna, www.sverigedemokraterna.se
,https://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/ hämtad 20130515
Wagner, Markus
(2012) ‘Defining and measuring niche parties’Party Politics 11, Volym 18, Nu
Budgetproposition
2012/13:1, indelning i utgiftsområden
Utgiftsområde
1 Rikets Styrelse 11 978 842
Utgiftsområde
2 Samhällsekonomi och finansförvaltning 16 273 699
Utgiftsområde
3 Skatt, tull och exekution 10 222 616
Utgiftsområde
4 Rättsväsendet 39 390 664
Utgiftsområde
5 Internationell samverkan 2 034 000
Utgiftsområde
6 Försvar och samhällets krisberedskap 46 196 549
Utgiftsområde
7 Internationellt bistånd 31 191 712
Utgiftsområde
8 Migration 9 504 492
Utgiftsområde
9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg 62 252 179
Utgiftsområde
10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning 94 422 116
Utgiftsområde
11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom 40 000 391
Utgiftsområde
12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn 78 137 383
Utgiftsområde
13 Integration och jämställdhet 10 476 296
Utgiftsområde
14 Arbetsmarknad och arbetsliv 67 232 673
Utgiftsområde
15 Studiestöd 22 025 538
Utgiftsområde
16 Utbildning och universitetsforskning 57 137 199
Utgiftsområde
17 Kultur, medier, trossamfund och fritid 12 689 453
Utgiftsområde
18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande samt
konsumentpolitik
1 192 525
Utgiftsområde
19 Regional tillväxt 3 390 701
Utgiftsområde
20 Allmän miljö-och naturvård 4 893 043
Utgiftsområde
21 Energi 2 812 540
Utgiftsområde
22 Kommunikationer 44 604 330
Utgiftsområde
23 Areella näringar, landsbygd och livsmedel 16 590 899
Utgiftsområde
24 Näringsliv 5 253 045
Utgiftsområde
25 Allmänna bidrag till kommuner 88 905 777
Utgiftsområde
26 Statsskuldsräntor m.m. 22 168 000
Utgiftsområde
27 Avgiften till Europeiska unionen 33 494 321
(www.riksdagen.se)
Kommentarer