Rutiner

I grunden tror jag att alla människor har behov och mår bra av att ha rutiner. För barn med autism och adhd är det extra viktigt att ha rutner och att rutiner följs. Det blir kaos i barnet värld när rutiner bryts.
Om man har ett utåtagerande barn så blir många drabbade när tillvaron bli kaos.
Idag är en sådan dag.
Sitter hemma och väntar på att sonen ska komma hem. klockan går och ingen son dyker upp. Skickar ner maken för att kontrollera så att han inte sitter kvar i taxin utanför. Nej inte någon taxi.
Ringer till skolan och får veta att han sitter utanför med assistenten och väntar. Ringer till Samtrafiken som kollar med chauffören och mycket riktigt är denne sen. Ringer tillbaka till skolan för att meddela detta. Hör i bakgrunden i telefonen hur junior får ett utbrott. Det är inte första gången det händer.
Hem kommer han 30 minuter efter ordinarie tid. Som tur är bor vi hyfsat nära bilmässigt till skolan.
Men det symptomatiska är att de inte hör av sig. Under alla år som han har kt taxi till och från skolan så är det få gånger Samtrafiken hört av sig och meddelat förseningar. Det är alltid jag som förälder som skall höra av mig till dem. Kundservice är inte deras melodi. Att förseningar kan inträffa är jag väl medveten om men att inte höra av sig när det handlar om barn. Det är oförsvarbart.

Första orden sonen utbrister när han kommer innanför dörren är "Jag hatar samtrafiken". Det är inte utan att man är benägen att hålla med. Gör om gör rätt!




Kommentarer