Tågpendlare och förtroende.

Sedan juni så jobbar jag 2-3 ibland 4 dagar i veckan i Stockholm. Jag älskar Stockholm. Att åka dit känns som att åka hem. Men pendlande är slitigt. Det kostar mycket tid och energi. Nu har tack och lov vintersäsongen inte börjat än så oftast åker tågen i tid men det är ju en tidsfråga ;)
SJ har redan nu flaggat för inställda tåg pga vintern. Det är dåligt. Det kostar Sverige i produktionsbortfall. Det kostar människors tid. Tid som pendlande mammor och pappor hellre vill lägga på sina barn än att vänta på tågen som aldrig kommer.

Idag skriver Lotta Edholm på DN debatt att nu ser de över stödet till resursskolorna i Stockholm. Skönt att en politiker kan ändra sig när man fattat ett felaktigt beslut. Lärdomen måste väl ändå vara att göra konsekvensanalyser innan beslut som är genomgripande för enskilda människor fattas. Jag tänker fortsätta att vara ett "pain in the ass" när det gäller den här typen av frågor.

Igår hade jag planerat en mysdag med tre av barnen för dagis och ena skolan hade stängningsdag. Planen var att gå till lek och bus. Men sonen som har autism totalvägrade. Han ville ha sin hemmadag. De gångerna går det inte att förhandla. Det var en av de dagarna när låsningen är total. Det är svårt att förstå är någon som inte upplevt en sådan situation. Låsningar kan uppstå i de mest oväntade situationer. 

Anders Borg presenterade statsbudgeten för 2014 igår. Det gjorde han med bravur. Budgeten innehåller en hel del Kristdemokratiska förslag. Sänkta arbetsgivaravgiften och sänkt pensionärsskatt är två exempel. Höjda bostadsbidrag för barnfamiljer är ett annat. 
Sociologer påstår att det inte finns klyftor i Sverige. Huruvida de har rätt eller inte eller vad de lägger i orden vet jag inte. Men, jag vet att det finns tydliga skillnader. Skillnader mellan de som arbetar och de som av olika skäl inte gör det. Det är en aktiv politik som har förts för att det ska göra skillnad att arbeta. I grunden tror jag att det är bra men gapet där emellan får inte bli för stort. Blir skillnaden för stor finns risken att vi skapar ett A och B lag. Det är ingen positiv samhällsutveckling. 

Sverige har fått en ny arbetsmarknadsminister. För första gången någon som har licencierat inom det område som hon ansvar för. Hon har skrivit i sin avhandling om introduktionen av nyanlända på arbetsmarknaden. Med den kunskap hon har så är förutsättningarna för kloka beslut på området stora. 
Tyvärr väljer journalistkåren att enbart fokusera på hennes tro och församlingstillhörighet. 
I hennes professionella gärning borde det vara ett plus med hennes tro. Vem var det utom Jesus som såg människor som for illa? Vem var det som sa till kvinnan vid Sykarsbrunnen "inte heller jag dömer dig"? Vem umgicks med de som aldrig blev inbjudna till finrummen med kristallkronor?  Jag hoppas att dennes tro som för övrigt är en privatsak ändå driver henne i att verka för att ännu fler av de som står långt ifrån arbetsmarknaden, de som befinner sig i ett utanförskap får möjlighet att bryta dt utanförskapet. Jag förväntar mig att hon presenterar förslag som gör skillnad för dessa människor. 

Politik handlar om människor. Vi påverkas alla av politiska beslut på olika sätt. Politik handlar för mig också om att få vara en röst för de som inte själva kan göra sig hörda. Politik handlar om att alla människor ska inkluderas i samhällsvetenskapen. Ingen ska hållas tillbaka och ingen skall lämnas efter! 
Det är ett stort förtroende att få företräda andra. Jag hoppas att jag får ditt förtroende i valet 2014. 

Kommentarer