Fartblindhet

Fartblindhet är något som vi alla kan drabbas av. Det bör man tänka på och förhålla sig ödmjukt inför.  Dock är det särskildt viktigt att man som politiskt företrädare inte dras med oreflekterat i det. Ett politiskt uppdrag är ett förtroendeuppdrag.
Kvällens uppdrag Granskning handlade om Göteborgs kommuns resor till MIPIM mässan i Cannes. Jag rekommenderar att du som läser det ser programmet själv för det är svårt att återge. Det är många bollar..att ha en så kallad öppen bar vid två tillfällen för över en halv miljon kronor, att köpa kläder och kalla det för lunch? Att köpa bubbel och kalla det för frukost? Ett gammalt ordspråk säger att där "vinet går in går vettet ut". Så verkar det uppenbarligen varit i detta fall. Var finns det vanliga hederliga omdömet? Att kollektivt bli så fartblind är skrämmande.
Jag är glad att bostadsbolaget Mimer vars styrelse jag är vice ordförande i har en helt alkoholfri representation. Var och en betalar det man väljer att dricka. Då slipper man hamna i gränsdragningsfrågor och slipper drabbas av fartblindheten som i detta fall Göteborg har gjort.

Ikväll var det Göteborg som blev uthängt. En annan dag kan det vara en annan kommun. Jag blir lika bedrövad varje gång. Om man använder det sunda förnuftet innan så underlättar det och leder inte till en förtroendekris. Att vara öppen och transparent med det man gör inom ramen för det uppdrag man har tror jag är jätteviktigt.

Jag är en sån jobbig typ som alltid ifrågasätter syftet med att resa iväg på någon annans bekostnad. Under tiden i Riksdagen blev jag erbjuden att åka till Singapore. En stad jag gärna skulle vilja åka till. Men jag ställde just frågan om syftet som inte var så glasklart i de beskrivningar som jag fick ta del av. Då får jag till svar "om Amanda inte kan förklara syftet för sina väljare tycker jag att hon kan stanna hemma". Då blev det mitt val. Jag stannande hemma. Inte för att jag är bättre eller sämre än någon annan absolut inte men jag kan inte se mig själv i spegeln om jag inte följer mitt eget förnuft.

Kommentarer