God fortsättning

Hoppas att alla ni bloggläsare haft en riktigt bra jul. Jag har haft en liten bloggfasta för det har varit så mycket att hantera precis innan jul och sen har vi inte varit helt krya härhemma.
Jag dras fortfarande med en jobbig hosta som jag hoppas försvinner fortare än kvickt.

Idag är det en stor intervju med Fredrik Reinfeldt i Extressen. Det är roligt att han är taggad att fortsätta för det är ett högt pris han betalar för sitt engagemang. Att vara statsminister är nog ett av det mest ensamma uppdrag som finns. Även om det innebär att omge sig av människor mycket så är det ensamt när det väl gäller. Det är nog inte så många som man verkligen kan luta sig mot när det blåser. För blåser gör det till och från i ett sådant uppdrag. Jag är glad att Fredrik klarar det så bra som han gör.

Vi har haft ett ganska traditionellt julfirande med familjen och några släktingar. Idag som är annandagen så har vi bara varit hemma och tagit det lugnt. Den bästa julklappen levererade min bror men det är än så länge hemligt så jag får inte skriva vad det är.


Jag är så stolt över alla som har organiserat alternativa julfiranden och som har skänkt matkassar och paket till behövande den här julen. Det är fler än vi tror som har behov. Vi svenskar är ju faktiskt ganska dåliga generellt på att be om hjälp. Vi vill gärna visa upp en bra fasad men det finns ganska mycket när man skrapar lite på ytan.
Jag kommer aldrig glömma en jul i Stockholm för flera år sedan då min man var med och delade ut matkassar. Han kom hem till en ensamstående kvinna som hade ingenting. Lägenheten var i princip tom. Då fick vi oss en rejäl tankeställare.

Jag är uppvuxen med en far som har det största hjärta man kan tänka sig för mäniskor. Han har alltid haft en dörr öppen för människor. Jag minns att han ibland kunde går ut på själva julafton och sen komma hem med någon som han hade mött som inte hade någonstans att fira jul. Han gjorde inte det enbart på julen utan även resten av året. Han vill alla så gott.

Jag önskar att fler hade lite av den varan. Då skulle Sverige bli ett varmare land. Jag tror inte att det är lagstiftning och fyrkantiga myndigheter som skapar värme utan det är du och jag. Ger vi av oss själva till dem vi möter genom ett leende, ett vänligt ord, en liten handling då är vi med och skapar ett gott samhälle. Visst behövs det skyddsnät och en offentlig välfärd. Men en offentlig välfärd kan aldrig ersätta mänskligt engagemang och mänsklig värme. Den värmen skapar du och jag tillsammans.


Kommentarer