Gott slut!

Idag är årets sista dag. Härhemma har vi fortsatt storstädningen vilket är något av ett evighetsjobb när man har 5 barn hemma. Gjorde en liten utflykt till Hälla med 4 av barnen. Kom hem och maken hade städat upp jättefint. Så blev det dags för sen lunch och då känns det som om man får börja om igen...

Ikväll är vi bjudna hela högen hem till goda vänner. Ser verkligen fram emot det.


Nyårsafton är alltid en dag av mycket reflektion för min del. Funderar över året som gått, över livet och funderar på hur nästa år kommer att bli. När jag var tonåring brukade jag låna min mors Harlequin romaner som hon prenumererade på. Romanerna handlade nästa alltid om den där prinsen kom kommer med passionen och räddar prinsessan. I verkligheten är inte livet så. I verkligheten kommer aldrig den där prinsen på det sättet. I verkliga livet skapar man delvis själv sin lycka. Visst finns det omständigheter som man inte väljer. Jag har exempelvis inte valt att få två funktionshindrade barn. Valde inte heller att alla mina barn skulle födas prematurt. Men utifrån de omständigheter som man har kan man ändå skapa lycka.
Det är alltid ett val man gör hur man hanterar det som vi möts av i livet. Jag skulle kunna välja att ligga på soffan och stirra i taket och tycka synd om mig själv. Men jag väljer att inte göra det.
Betyder det att jag inte tycker att det är jobbigt melan varven? Jo det är många jobbiga saker att hantera. Det betyder bara att jag försöker välja att ha en positiv inställning till livet och försöka skapa ett så gott liv jag kan för mig och min familj. Jag drivs också av en passion att göra världen till en bättre plats att leva i. Det finns många små och stora saker som behöver förändras. Både i Västerås och i Sverige. Därför har jag valt att engagera mig politiskt och också valt aktivt att fortsätta med det. Trots mina omständigheter. Jag tror att det behövs människor inom politiken som vet hur det är att inte alltid åka på en räkmacka. Personer som mig som har gått igenom tuffa saker som gör att man ser inte världen svart-vit.
Jag påstår inte på något sätt att jag skulle vara bättre eller sämre än någon annan. Jag tror på alla individers unika och okränkbara värde. Jag tror bara att politiken befrämjas av att ha människor med olika bakgrund och människor som vet hur det är att leva.

En dag som denna tänker jag lite extra på alla de älskade personer som fått lämna den här världen under detta år. En del har förlorat kampen mot den fruktansvärda sjukdomen cancer som är att mina stora hatobjekt. En del hade levt färdigt. Frid över deras minnen.

Jag har funderat länge på att skriva en bok. Men ibland får jag för mig att ingen skulle vara intresserad av att läsa. Typiskt den där jante som sitter på axeln och viskar dumma saker i örat. Jag vet inte om jag komer få tid till att skriva så mycket under detta år förutom alla artiklar som det förväntas att man skriver, men jag hoppas det.

Imorse blev det en proteinsmothie till frukost. Den blev supergod och mättande. Har inte alls känt samma sötsug idag. Vågen visade dessutom ytterligare -0,4 kg.  Om du vill prova så är receptet enkelt;
1/2 dl proteinpulver naturell
2 dl hallon
1 dl grädde
2 dl grekisk yoghurt

mixa allting i en mixer. Servera och njut!

Jag hoppas att ni alla får ett gott slut och en riktigt god början på det nya året.


Kommentarer