Min kompis

Jag har en kompis som är en bra man. Han har ett brinnande engagemang för att göra Sverige till ett bättre land för alla att leva, bo och verka i. Jag tillhör inte de människor som har behov av sk "namedropping" så ni får leva med att jag kallar honom min kompis. Min kompis hatar utanförskap och jag vet att han arbetar hårt för att bekämpa detta. Sen är inte alla system perfekta det finns en hel del finslipning kvar att göra. Min kompis är också en person som står upp för mänskliga rättigheter och avskyr förtryck. Något han kan bli arg för är när kvinnor utnyttjas och misshandlas. Min kompis har ett hjärta av guld samtidigt som han har mycket integritet. Han arbetar mycket och det har såklart ett högt pris.

Så finns det människor i detta land som vill honom illa. Dels har han många politiska motståandare men de är i alla fall ärliga och använder demokratiska medel för att visa att de tror på någonting annat. Tyvärr finns andra som gör att han måste leva med ständigt livvaktsskydd. Det finns människor som till och med önskar att han inte längre fanns. Det är för mig fullständigt obegripligt.

I dagarna släppte en tung kriminell rappgrupp en nyskriven låt. Texten handlar bland annat om min kompis. Deras låt utpekar honom till något av det värsta man kan vara en våldtäktsman. Jag blir rejält kränkt å hans vägnar. Vad har dessa människor gjort för gott mot vårt land? Visst kan man använda musik som opinionsbildning men detta är verkligen att gå över alla gränser. Det är ärekränkning och jag hoppas att de får stå till svars för det.
Om Sverige är så illa som de tycker så undrar jag dels varför de inte försöker förändra med demokratiska metoder och bidra till ett bättre samhällsklimat? Att djupt kränka en person på det sätt de gör i sin låt bidrar inte till något bra samhällsklimat. Väljer de bort att engagera sig så finns det andra alternativ också. Vi är med i EU och det finns andra länder att bosätta sig i. Ingen tvingar dessa herrar att bo kvar i vårt land.

Det finns många människor som vill komma till Sverige som inte har möjlighet. Över 100000 människor har flytt från Syrien och lever under frukansvärda förhållanden i flyktinglägren. FNs UNHCR försöker göra så gott de kan och hjälpa så många som möjligt. Sverige har välkomnat och komer välkomna en hel del människor till därifrån. Tyvärr finns det 18 länder i EU som inte har tagit emot en enda flykting från Syrien. Det tycker jag är skamligt. Jag hoppas att min kompis som har makt utöver påtryckningar nu nästa vecka på toppmötet i Bryssel på dessa länder så att de tar sitt ansvar. För det är ett gemensamt ansvar att hjälpa. Jag är stolt över det vi som land gör men vi kan naturligtvis göra mer.

Sen erkänner jag att ja jag är för att man ställer krav på människor. Jag tror att det behövs etiska regler som utifrån människosyn och värderingar styr vårt kollektiva handlande som samhälle och som styr oss enskilda människor. Jag tycker att handlar man fel så måste man stå för konsekvenserna av det. Ibland behöver rättssamhället gripa in men ibland räcker det med en ursäkt.


Jag hoppas att min kompis får en välbehövlig vila över jul och nyår. Han har mycket kvar att ge och det är ett intensivt år som väntar.


Kommentarer