Rättsskandal

Frikännandet av Sture Bergwall har beskrivits som en stor rättsskandal i medierna. Idag i vål lokaltidning VLT ger justitierådet Göran Lambertz svar på tal. Jag kan ge Lambertz rätt i att vi inklusive media ofta är snabba att döma i vad vi tror är rätt. Men hur vi än vänder och vrider på det så är det en rättsskandal.

För mig handlar inte rättsskandalen om att någon blivit dömd för något den inte gjort utan hur hela dessa utredningar har skötts. Konsekvensen för de drabbade offrens anhöriga är att ingen har dömts för att ha mördat dessa människor. Vi har alltså en eller flera mördare som går fria i vårt samhälle.
Den lilla kunskap jag har i fallen så verkar det som om att man tidigt i utredningarna snöade in sig på att Sture Bergwall vad den skyldige. Hur många andra spår blev aldrig utredda undrar då en lekman som jag? Sture Bergwall passade bra in i den bild vi gärna ser av en mördare. En ensam "galning" med psykiska problem som tidigare begått hemska brott mot barn.

Åklagaren har nu funnit att bevisningen för att fälla Sture Bergwall inte håller. Samtliga erkännanden har han själv tagit tillbaka. Är man inte dömd så är man oskyldig. Det är en grundläggande rättsprincip. Jag hoppas nu att rättsväsendet tar detta på allvar och går till botten med alla dessa utredningar. Vad var det som gick fel? Hade polisen och åklagarna kunnat agera på ett annat sätt? Flera av morden är idag dessvärre preskriperade. Men i de fall som inte är det så hoppas jag att man hittar den eller de som är skyldiga. Jag vet att det är oerhört svårt efter lång tid men vi är skyldiga offren och dess anhöriga det. Vi är skyldiga att återupprätta tilltron till ett välfungerande rättsväsende.

Många av de saker Göran Lambertz skriver i sin artikel upplevs av läsaren som ett försök att rädda sitt eget skinn. Jag kan förstå det. Jag gillar inte den häxjakt som medierna bedrivit mot honom. Men kanske hade det gynnat honom mer att inte uttala sig.


Kommentarer