Västerås City ett blomstrande centrum

Jag gillar Västerås City. Även om den stora ombyggnaden för något år sedan bidrog till mer öststatskänsla. Betong och rostiga papperskorgar gör inte ett välkomnande intryck.
Tyvärr håller cityhandeln på att trängas ut av ett annart stort shoppingcenter Erikslund. Jag gillar Erikslund också men jag vill inte att city skall dö på grund av dem. Jag tror att i en så stor stad som växer som Västerås gör så finns det utrymme för båda aktörerna.

Tyvärr missgynnas cityhandlarna på grund av höga p avgifter i centrum. Att politiskt ens dryfta frågan gör att vissa ser bokstavligen rött. Vissa menar att de som arbetar i city skulle "sno" åt sig alla parkeringsplatser och därför måste det vara dyrt. Dummare argument får man leta efter! Jag tycker att det borde vara fri parkering med p skiva 2 h på lördagar på kommunens parkeringsplatser. El och biogasdrivna bilar borde ha fri parkering varje dag med p skiva 2 h.
Pensionärer och sjukpensionärer borde åka fritt på bussen till city mellan 10 och 14 på vardagar. et fungerar i en stor västsvensk stad som heter Göteborg så varför skulle det inte kunna fungera hos oss?

Västerås city har kommit en bit på väg vad gäller tillgängligheten men det finns fortfarande saker att göra. På gångstråket längs Kopparbergsvägen från stationen till Konserthuset är det inte tillgängligt. Det är ojämnt och plattor ligger lösa. Själv stöp jag i backen där för ett par veckor sedan och då har jag ändå friska ben. Att ta sig fram där om man har svårigheter att gå eller är rullstolsburen är förenat med fara. Det är lätt avhjälpt och kostar inte många kronor.

Jag vill ha ökade satsningar på utomhuskulturen i Västerås centrum. Jag besökte för något år sedan Krakow i Polen. Det var en fantastisk kulturupplevelse. Det fanns gatuteater, gatumusikanter, olika typer av kulturarbetare. Ett levande centrum där människor verkligen njöt av att vara. Så vill jag ha det i Västerås centrum. Vill också passa på att slå ett slag för torghandeln. Det är bland det bästa vi har i Västerås. Jag är så stolt över de som står där vecka efter vecka. Ni gör ett kanonjobb. Ni bidrar till att skapa det levande centrum som jag vill ha.


Kommentarer