Att ge en komplimang

Jag tycker om att få komplimanger. Framförallt om de är ärligt menade. Det tror jag att de flesta människor gör. Ibland kan jag tycka att vi är för dåliga på att uppmuntra varandra.

Fast alla typer av komplimanger vill man inte ha. Strax innan jul var jag ute på ett ställe i Stockhom med representanter för den bransch jag arbetar i. Då fick jag höra "Vilken tur att du ser så ung ut. Då behöver din man inte skaffa sig någon älskarinna" Jag blev rätt paff över ett sånt uttalande.
Efteråt har jag funderat en del. Ett sånt uttalande säger en hel del om den personen som fällde det. Han kan inte ha så bra självförtroende men framförallt vad är det för värderingar?
Hade det varit ok för min man att skaffa en älskarinna om jag sett 20 år äldre ut? Är kvinnors uppgift bara att se unga och fräscha ut?

Visst jag är glad att jag fortfarande inte ser lastgammal ut men jag betackar mig för den typen av uttalanden.

Kommentarer