Vi har kul tillsammans!

Så var inledningen på allianskonventet när partiledarna intog scenen. Ja att ha roligt tillsammans är viktigt. Skämtsamt brukar vi säga att den som har roligast vinner.

En del beskriver det som hände innan som ett "väckelsemöte". Jag har varit på en del väckelsemöten och nej den beskrivningen håller inte. Men helt ärligt så var det pinsamt när den inhyrda publikvärmaren står och ropar "kom in i vårt kärleksnäste" 
När vi sedan ska dansa disco kl 10 på morgonen till I Will survive känns det defensivt. Förhoppningsvis vill såväl alliansen som regeringen mer än att överleva. 

Ja musik är viktigt. Musik och idrott förenar människor. Det är inte konstigt att Socialdemokraterna sjunger sin egen hymn när de träffas. Det skapar en vi känsla och en samhörighet. 

Discodängan fortsätter med ett taffligt försök till allsång av låten "I had a time of My life" från filmen Dirty Dancing. Hur tänkte man då? 

Själv hade jag gjort andra låtval och fokuserat på framtiden. Den bästa tiden ligger framför. 

Alliansen skapades bland annat för att behovet av tillväxt fanns i Sverige. Det behovet finns fortfarande om vi i Sverige skall lyckas med alla de välfärdsutmaningar som vi står inför. Mot det står ett vänsteralternativ som är emot tillväxt. Det alternativet leder till att vi alla kommer få ofrivilliga friår.

Partiledarna var taggade och gjorde ett bra framträdande. Fredrik Reinfeldt berättade hur kul det var att få peppande sms efter en debatt. Skulle gärna skicka ett efter den här dagen men när jag bytte tfn så försvann ditt nummer. Inte för att jag tror att du läser min blogg :-) Annie Lööf berättade att hon hade de andra som favoriter i sin telefon. 

Av några andra statsråd fick vi sedan veta att en hade som merit att hon delat ut valsedlar. Det är bra. Ett levande bevis på att alla kan lyckas. 

Dagen avslutades med partisekreterarna. Där var (nu är jag partisk) vår egen Acko Ankarberg den lysande stjärnan. Både klok, entusiasmerande och formulerade en tydlig utmaning. 
Det finns andra partier som borde komplettera upp sin besättning med en duktig kampanjgeneral. För en västmanlänning som jag fungerar inte ett peptalk av en örebroare. 

Sammantaget var det en bra dag även om jag tycker att för lite fokuserades på politikens innehåll. Dagen hade vunnit på det. 

Dagens politiska budskap var den nya målsättningen med sysselsättningen. 2020 är målet att 5 miljoner människor ska vara sysselsatta. Det är ett högt och bra mål. Det kommer jag vara med och kämpa för. 


Nu är jag på väg hem för att packa väskan. Helgen ska tillbringas på sydligare breddgrader. 

Kommentarer