Byråkrati i kubik...hur svårt kan det va? Några glimtar ur livet som kommunalråd

När man börjar ett nytt jobb eller ett uppdrag så förväntar man sig att vissa saker finns färdiga. Att ha grundläggande arbetsredskap på plats exempelvis. Det är inte självklart i den kommunala världen,
Fortfarande efter 3 veckor har jag inte fått ett telefonnummer. Väljarna, förvaltningen, kollegorna, partikamraterna mfl, kan inte ringa till mig. I systemet finns jag inte.
När maken kom på lunchen idag så ringde de från entrén. Fast inte till mig utan en namne. Hon lät mäkta förvånad när hon fick höra att hennes man stod och väntade på henne :-)

I onsdags hade vi första kommunstyrelsen. Först på förmiddagen var det utbildning och efter lunch var det formella sammanträdet. Det blev ganska väntat. Lite ovant att sitta och yrka på stadsledningskontorets förslag istället för att yttra sig om det motsatta. Det tar en stund att ställa om från opposition till majoritet. En av de större diskussionerna hade vi om ett förslag till en gemensam värdegrund för Västerås. Jag tror att det är viktigt att en kommun har en gemensam värdegrund. Det handlar om kvalitet i det vi är satta att förvalta. Det handlar om att uttrycka vår syn på människor. Som Kristdemokrat är människosynen det allra viktigaste. Att alla människor har ett unikt och okränkbart värde. Det låter så självklart men det är faktiskt så att alla inte tror på det.

På onsdagskvällen var det avslutningsmiddag för den gamla kommunstyrelsen, Vi åkte buss ut till vikingabyn vid Frösåker brygga. Det var jättetrevligt, gott och bra gemenskap. Lite nostalgisk blev jag att komma till Frösåker igen. Har många barndoms och ungdomsminnen därifrån.

Torsdagen ägnades åt förberedelser inför kvällen och ett spännande möte med Västerås barnombud tillsammans med en tjänsteman från förvaltningen. I den budget som majoriteten nu föreslår så finns 200 000 till förskolenämnden för att arbeta med att stärka förskolans arbete med FNs barnkonvention. Det vill vi göra något bra med.

På torsdagseftermiddagen var jag på ACC på en föreläsning med Gunilla Dahlberg. Hon pratade om hållbarhet ur olika perspektiv. Hon har en fantastisk förmåga att förklara svåra pedagogiska begrepp på ett lättfattligt sätt. Jag hade förmånen att få hålla tacktal till henne på första föreläsningen. Vid den andra föreläsningen fick jag börja med att hälsa välkommen.

Kvällen fortsatte sedan med en träff med alla våra kommunpolitiker. Det var 17 av 24 som kom. Det var fantastiskt kul. Vi har flera duktiga nya människor som fått förtroendeuppdrag i nämnder och styrelser.

Fredagen började med en träff med en ny medlem som också fått uppdraget att vara ersättare i förskolenämnden. Kändes jättebra. En duktig person som bland annat har varit med och hållit i pappagrupper. Ska bli spännande och roligt att samarbeta med honom.

Eftermiddagen ägnades bland annat åt att tacka av Ulla Persson som nu har slutat som kommunstyrelsens ordförande.

Utöver det har jag läst massa handlingar inför måndagens kommunalrådsberedning. Jag tog med två ärenden hem för att läsa lite i helgen. Kändes som en lagom ambitionsnivå. När jag promenerade hem plingade det till i mobilen. Ett mail som kom 17,22 med kompletterande handlingar till måndagens beredning. Bara 130 sidor till. Då vet man vad man gör i helgen alltså :-)

Väl hemkommen under tacoförberedelsen hör jag den blivande 3 åringen leka med sina dockor. "Jag är mamma. Puss på dig. Nu ska jag gå på möte" säger hon till dockan.




Kommentarer