Terror och svordomar

Det går inte beskriva med ord hur fruktansvärt det är med terrordåd. Lider så med vårt grannland Danmark som har fått uppleva det det senaste dygnet. Sänder naturligtvis en tanke till offren och deras familjer också.
Det fria ordet och vårt öppna samhälle måste alltid försvaras. Vi tar det lätt för självklart men det finns läror som inte är för det. Det finns ideologier som vars grundide inte är för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Det är därför det är så viktigt att ständigt arbeta med samhällets värdegrund. Vilka värderingar ska prägla Sverige. Vad är rätt och vad är fel? Hur ska vi förhålla oss till varandra? Hur visar vi varandra respekt? Värdegrundsfrågor bör vara ett ständigt pågående arbete.
Det finns extrimism och den måste vi som politiker förhålla oss till. Vi måste våga prata om vad det är som gör att unga människor fångas av en extrem ide och till och med är beredd att dö för den.

Jag tillhör de som inte gillar svordomar i det offentliga rummet. Gillar inte heller att få dem på mail. Idag fick jag flera stycken. Helt i onödan. Varför kan inte människor ha en mailkonversation på ett schysst och sakligt sätt? Har ju också ytterst att göra med vilka värderingar som man har. Jag valde att inte svara. Ibland måste man få den tillåtelsen också. Istället för att svara något elakt tillbaka i affekt så kan det vara en bättre strategi att inte agera. I detta fall tror jag att det är så. Jag hoppas att personen i fråga kommer till besinning och inser att uttrycksättet i mailen var en överreaktion.


Inom Kristdemokraterna fortsätter diskusisonen om vem som skall bli nästa partiledare. Jag har ju redan uttalat vem jag helst ser i två olika medier och det står jag kvar vid. Det senaste dygnet har det blivit ännu tydligare att jag tror att det är rätt väg att gå.



Kommentarer