Tio skäl att inte bli partiledare för Kristdemokraterna

1. Det går inte att förena med uppdraget att vara med i kommunledningen i Västerås.
2. Partiledaruppdrag tar ännu mer tid från familjen än ett kommunalrådsuppdrag. 
3. Att i tid och otid behöva svara på underlivs frågor och trosfrågor när det är politik man vill prata om.
4. Politik är en lagsport. Alla kan inte vara toppforward.
5. En partiledare har en uppförsbacke om man inte är någorlunda känd. Naturligtvis kan man bli känd genom ett sådant uppdrag men det tar lite mer tid. 
6. En partiledare är aldrig privat. Allt du säger och gör och även det du inte säger kommer att granskas. 
7. En partiledare behöver mer erfarenheter än jag har av hur man agerar i offentliga debatter i ex tv. 
8. En partiledare behöver vara en samlande kraft. 
9. En partiledare måste ha en tydlig agenda och ett mål med sitt ledarskap. 
10. Jag har så pass god självkännedom att jag vet mina egna begränsningar. 


Jag har mål och visioner som rör vår stad och hur jag tror att Västerås som är en stad i världsklass kan bli ännu bättre. Det kommer jag att återkomma till. 

Glöm inte oavsett vem du stöder att en partiledare är människa. En människa av kött och blod som behöver få uppmuntran. Som behöver få en kram då och då och behöver få höra att man är älskad för den man är. Ingen oavsett vem av alla kompetenta kandidater som blir vald kommer att vara perfekt. Inte ens zlatan gör mål alla gånger. 

Jag vill gärna vara med och göra spelupplägg men att lägga straffarna på rätt ställe i målburen tror jag att andra gör bättre. 

Glöm inte heller att politik är inte en enmansföreställning. Det finns ingen frälsare för Kristdemokraterna. En ensam person kommer aldrig ta oss till de opiniossiffror och valresultat där vi hör hemma och förtjänar. Det är hårt arbete från alla som gäller. Jag tror inte på tur. För att citera ingemar Stenmark " ju mer jag tränar desto mer tur har jag" till alla kristdemokrater som läser detta. Vi behöver träna hårdare! 


Kommentarer

Richard Appelbom sa…
Är detta partiledarvalens moment 22? De som inser sina begränsningar ställer inte upp, bara de som saknar förmåga att se de egna begränsningarna står till förfogande?