Stoppa dem!

Jag var där idag när det avslöjades offentligt. Vad som faktiskt var skulden till det så kallade Moskeattentatet i Eskilstuna. Kommunstyrelsen i Västerås hade ett seminarium om våldsbejakande extremism. På detta deltog bland annat representanter för SÄPO och polisens hatgrupp samt en journalist från Eskilstuna kuriren som följt extrema grupper under en lång tid. Han berättade att senast igår hade han försökt få information om vad som hände men då var det locket på. Nu stod polisen och berättade detta helt öppet.

Här har ni det

Fritösen som fattade eld var orsaken. Ingenting annat. Vi måste stoppa dem!

Kanske borde vissa eller ganska många såväl politiker, journalister som proffstyckare ha lite is i magen innan man uttalar sig om eventuella attentat. Ibland har en brand eller en explosion en helt naturlig förklaring. Det hade det i detta fall. Denna fritösexplosion fick ju till och med självaste statsministern att uttala sig. Det var ju rätt onödigt. Men får väl läggas på oerfarenhetskontot.


I alla fall så var det många intressanta saker som kom fram under dagens seminarie. Både det som är skrämmande och det som man funderar över. Fortfarande är det skrämmande at ungdomar kan passera genom vårt skolsystem och få så lite av goda värderingar med sig. Har du goda värderingar i bagaget så kanske du stannar upp och reflekterar en stund innan du ansluter dig till en religiös terrororganisation som IS faktiskt är. Jag vet att den psykologiska masspsykosen är stor. Påtryckningen att vara en god krigare att göra bot och bättring från syndigt leverna genom att delta i kalifatet. Dessa påtryckningar är starka, starkare än vad vi kan föreställa oss.

Jag hamnade i ett samanhang för några år sedan i Stockholm. Blev inbjuden av en vän till ett möte som skulle förändra mitt liv. Intet ont anande så var det ett frälsningsmöte för att sälja tvättmedel. Detta tvättmedel som man skulle genom en pyramidlioknande historia sälja skulle göra alla dessa runt 300 deltagare ekonomiskt oberoende inom loppet av 6-12 månader. Jag blir alltid överskeptisk vid den typen av tillställningar oavsett vad de handlar om. Så nej jag gick inte på någon tvättmedelsförsäljning och såvitt jag vet är de som inbjöd till mötet ännu inte ekonomiskt oberoende.

Idag stoppade Saudi Arabien Margot Wallström från att tala hos arabförbundets möte i Kairo idag. Orsaken sägs vara att hon skulle ha talat om demokrati och mänskliga rättigheter.
Göran Hägglund är kritisk till regeringens agerande. Han tycker att situationen kunde sköts annorlunda.
Det är märkligt att Saudi Arabien har så stor makt att de som enskilt land kan stoppa ett tal. Beror säkert på de ekonomiska muskler de har. Israel har deklarerat att Wallström inte är välkommen dit.Jobbigt läge...Fortsättning lär följa.

För övrigt är jag upprörd igen över samtrafiken. Varför måste man göra det så krångligt för oss föräldrar som har funktionshindrade barn att beställa korttidsresor? Nu kan man inte ändra adress efter klockan 14. Blir så trött! Man ska dessutom ha en speciell blankett som ska mailas till en ny mailadress fick jag erfara idag. Jag mailade två gånger och får svar att de inte kan läsa blanketten. Hur kan man byta mailadress utan att meddela sina kunder? Eller är det ett led i besparingskraven?
Jag är riktigt pissed off på dem. Som förälder ska man gissa sig till deras rutiner och står där utan transport om något blir fel men när de gör fel. När taxichaufförer lämnar min son i sticket eller uppträder på ett sätt som är helt oacceptabelt det ska jag bara svälja som mamma. Hur svårt kan det vara att tillhandahålla lite service?



Kommentarer

Anonym sa…
Hej Amanda,

Jag förstår att du är upprörd över detta men det är Samtrafik i Västerås som du syftar på och inte Samtrafiken. Detta är två helt olika företag med olika uppdrag. Vill bara understryka detta.

Bästa hälsningar,
Linnéa från Samtrafiken i Sverige AB