100 dagar

Idag har jag träffat utbildningsminister Gustav Fridolin. Ni vet det är han som skulle vända skolutvecklingen på 100 dagar. Jag tror att han också har insett att det inte är så enkelt. I alla fall var han här i Västerås för att träffa skolhuvudmän och presentera vilka satsningar regeringen vill göra på skolan. Det handlar om ett lågstadielyft med fokus på mer personal i de yngre åldrarna, mindre barngrupper i förskolan, nattis och ökade lärarlöner. Bra och välbehövliga satsningar. 

Fick med mig äldsta sonen på en löprunda här på kvällskvisten. Mysigt att få sällskap och få lite egen tid med honom. Jag har Västerås vackraste promenad/löpstråk precis utanför min dörr. Det är lyx. 

Idag kom beskedet att ytterligare en båt med flyktingar hade problem under sin färd över medelhavet. Igår var det runt 750 människor som dog. Det är så fruktansvärt att det är svårt att ta in. Jag hoppas nu att EU och UNHCR gör allt de kan för att stoppa människohandeln som det faktiskt är. Människor säljer allt de äger och har för att komma till europa. Men så tar färden och livet slut i medelhavet. Så fruktansvärt. 

Idag har vi påbörjat budgetdialoger med nämnderna. Det ser fortsatt tufft ut inför 2016. Västerås skulle må bra av att BNP ökar lite mer. Det positiva som kom fram idag var att försörjningsstödet minskar. Antal personer som har behov är ungefär 100 färre än förra året. 

Kommentarer