Sommarjobb/praktik för unga är viktigt!

Startade denna dag med ett frukostmöte med bemanningsbranschen. Stort tack till alla som kom för bra inspel. Vi pratade om bostadssituationen och om ungas situation på arbetsmarknaden. Det positiva är att arbetslösheten minskar i Västerås. Det gör mig väldigt glad. Nu börjar företag välja att anställa igen från att det har varit en dipp. Smolket som känns lite i bägaren bara är detta med regeringens förslag om att höja arbetsgivaravgifterna för unga hur det kommer att slå?
Det är viktigt för unga att få komma in på arbetsmarknaden och lära sig hur det är att arbeta. Vissa saker kan du inte lära dig i skolbänken utan behöver få lära dig på plats.

Jag tror på iden att samla ihop alla företag i Västerås som vill erbjuda unga en sommarpraktik/sommarjobb. Tillsammans kan politik och näringsliv skaka fram det som behövs för att alla som går på gymnasiet som vill ska få ett sommarjobb/sommarpraktik. Det är fullt möjligt. Många företag vill idag ta ett större csr ansvar och detta är en del i detta. Unga människor behöver lära sig att det finns en uppsjö av yrkan som man kan arbeta med när man är klar med skolan. Alla kan inte bli nagelskulptriser eller tv kändisar.

Västerås är en stad där näringslivet blommar. En av våra största utmaningar är att kompetensförsörja alla de företag som behöver och kommer behöva nya medarbetare inom de närmsta åren. Här måste politiken vara med och se till att det finns möjligheter att skola om sig så att man har kompetenser inom de områden där jobben finns.

Igår besökte jag kooperativet Hjärtpunkt Skiljebo. Det var ett intressant besök. De bedriver både äldreomsorg, barnomsorg, fritidsgård och en mötesplats för äldre. Verksamheten sjuder av liv och efter sommaren ska de flytta in i helt nybyggda lokaler. Jag tror på mötesplatser mellan generationer och detta är ett bra exempel på en sådan.

Jag har också haft ett spännande telefonmöte med ett nätverk/organisation som organiserar entreprenörer. Jag var bjuden till deras entreprenörsgala i mars och nu hade vi en uppföljning om hur vi går vidare.

En utmaning som vi pratade om i morse är behovet av bostäder. Företagen som vi träffade i morse har behov av tillfälliga bostäder för deras konsulter. Det är lite tufft att få tag på idag som det ser ut.

Ikväll ska jag ägna mig åt att vara mamma på heltid. Maken är i Stockholm på någon konferens.

Kommentarer