Jag måste ärligt säga att jag blir lite förvånad ibland över att politiker nu i efterhand reagerar starkt på att det luktar från de värmekraftverk som ägnar sig åt avfallsförbränning. Alla vi som någon gång åtminstone tömt en sopkorg vet att avfall luktar. Det går inte att ha en helt luktfri hantering av avfallsförbränning. Idag var det en insändare från en privatperson i lokaltidningen om luktfrågan.
Naturligtvis ska det inte stinka/lukta så att det blir en olägenhet för de som bor i den kommunen i mitt fall Västerås. Förra sommaren var inte rolig då det var en hel del inkörningsproblem med den nya pannan här i Västerås hos Mälarenergi.
Mälarenergi har jobbat hårt på att komma tillrätta med de problem som uppstod. Det har vidtagits en hel del åtgärder för att det inte skall lukta.
Varför ska man då förbränna avfall? Är det ekologiskt hållbart att göra så?
Överallt där människor lever uppkommer avfall. Genom att använda avfallet som bränsle kan vi utvinna energi ur det en sista gång istället för att lägga på deponi. I Sverige är vi långt framme vad gäller utveckling av teknik för avfallsförbränning och det som gör oss unika är att vi satsar på förbränning, materialåtervinning och biologisk behandling tillsammans. Den negativa påverkan på miljön blir större om avfallet läggs på deponi än om det fraktas hit och tas om hand av oss. Klimatfrågan är global och konsekvenserna drabbar oss alla oavsett var vi bor i Europa - Västerås eller England.
På lång sikt så måste naturligtvis varje land ta ett större eget ansvar för sitt avfall. Västerås kan inte för all framtid vara miljösamvete åt de länder som valt deponi som avfallshantering. Här finns dessutom ett samarbete inom EU på miljösidan och min förhoppning är att det kan utvecklas ör att gemensamt hitta långsiktiga lösningar. I dagsläge är det dock en kortsiktig miljövinst att faktiskt hantera det avfall som annars hamnar på deponi. Att tro att avfall helt skulle kunna försvinna tror jag är en utopi.
Men förhoppningsvis är vi på väg mot ett samhälle där allt mer blir biologiskt nedbrytbart och då kommer avfallsmängden generellt att minska i världen.
Mälarenergi tar betalt för att ta emot och ta hand om avfall så detta är ekonomiskt fördelaktigt jämfört med annat bränsle. Skulle man välja en annan bränslemix så skulle fjärrvärmepriserna stiga med i runda slängar 10-15%. Politiskt var man överrens om att investera i den nya pannan och överrens om investeringskalkyeln som bygger på avfallsförbränning under ett antal år för att sedan kunna ta nya beslut om hur bränslemixen ska se ut.
Idag fraktas avfall från främst Irland och Storbritannien med båt till Västerås.
Mälarenergi tar hand om allt gods som följer med båten. Om det regnat vid lastning eller under lossning kan det finnas lakvatten i lastutrymmet. Vattnet blandas med sågspån och sugs sedan upp. Spånet transporteras sedan till mottagningsbunkern där det blandas med övrigt avfallsbränsle och eldas i Panna 6.
I båtens skrov finns vattentankar som har till uppgift att balansera båten och se till att den ”ligger bra” i sjön. Dessa tankar innehåller sjövatten och har ingen som helst kontakt med lastutrymme eller lakvatten. Vid lastning och lossning behöver dessa tankar fyllas eller tömmas för att kompensera båtens läge i vattnet. Därför kan man ibland se hur båten pumpar ut det sk ballastvattnet när den ligger i hamn.
Det är dock så att saker händer under transporten. Avfallet packas ihop, det kan komma in saltvatten så att det som skulle vara torrt blir blött. Det har hänt att balar gått sönder under transport eller under lossning. Dessa frågor arbetas det febrilt med såväl från hamnens sida som från Mälarenergis. För självklart är ambitionen att få hanteringen så stinkfri som möjligt.
Mälarenergi har efter lossning från fartyget ett slutet bränsleberedningssystem som är unikt i Sverige.
Jag har själv varit och besökt och tittat på hur avfallet hanteras. Det rekommenderar jag alla som inte varit där att göra.
Jag var själv inte med på den tiden när beslutet om avfallsförbränning togs men jag tror trots allt att det var ett klokt beslut. Sen måste man fundera på och arbeta aktivit med den långsiktiga hållbarheten. Kortsiktigt är luktfrågan ett ständigt pågående arbete för varken jag eller någon annan politiker vill ha en stinkande stad.
Naturligtvis ska det inte stinka/lukta så att det blir en olägenhet för de som bor i den kommunen i mitt fall Västerås. Förra sommaren var inte rolig då det var en hel del inkörningsproblem med den nya pannan här i Västerås hos Mälarenergi.
Mälarenergi har jobbat hårt på att komma tillrätta med de problem som uppstod. Det har vidtagits en hel del åtgärder för att det inte skall lukta.
Varför ska man då förbränna avfall? Är det ekologiskt hållbart att göra så?
Överallt där människor lever uppkommer avfall. Genom att använda avfallet som bränsle kan vi utvinna energi ur det en sista gång istället för att lägga på deponi. I Sverige är vi långt framme vad gäller utveckling av teknik för avfallsförbränning och det som gör oss unika är att vi satsar på förbränning, materialåtervinning och biologisk behandling tillsammans. Den negativa påverkan på miljön blir större om avfallet läggs på deponi än om det fraktas hit och tas om hand av oss. Klimatfrågan är global och konsekvenserna drabbar oss alla oavsett var vi bor i Europa - Västerås eller England.
På lång sikt så måste naturligtvis varje land ta ett större eget ansvar för sitt avfall. Västerås kan inte för all framtid vara miljösamvete åt de länder som valt deponi som avfallshantering. Här finns dessutom ett samarbete inom EU på miljösidan och min förhoppning är att det kan utvecklas ör att gemensamt hitta långsiktiga lösningar. I dagsläge är det dock en kortsiktig miljövinst att faktiskt hantera det avfall som annars hamnar på deponi. Att tro att avfall helt skulle kunna försvinna tror jag är en utopi.
Men förhoppningsvis är vi på väg mot ett samhälle där allt mer blir biologiskt nedbrytbart och då kommer avfallsmängden generellt att minska i världen.
Mälarenergi tar betalt för att ta emot och ta hand om avfall så detta är ekonomiskt fördelaktigt jämfört med annat bränsle. Skulle man välja en annan bränslemix så skulle fjärrvärmepriserna stiga med i runda slängar 10-15%. Politiskt var man överrens om att investera i den nya pannan och överrens om investeringskalkyeln som bygger på avfallsförbränning under ett antal år för att sedan kunna ta nya beslut om hur bränslemixen ska se ut.
Idag fraktas avfall från främst Irland och Storbritannien med båt till Västerås.
Mälarenergi tar hand om allt gods som följer med båten. Om det regnat vid lastning eller under lossning kan det finnas lakvatten i lastutrymmet. Vattnet blandas med sågspån och sugs sedan upp. Spånet transporteras sedan till mottagningsbunkern där det blandas med övrigt avfallsbränsle och eldas i Panna 6.
I båtens skrov finns vattentankar som har till uppgift att balansera båten och se till att den ”ligger bra” i sjön. Dessa tankar innehåller sjövatten och har ingen som helst kontakt med lastutrymme eller lakvatten. Vid lastning och lossning behöver dessa tankar fyllas eller tömmas för att kompensera båtens läge i vattnet. Därför kan man ibland se hur båten pumpar ut det sk ballastvattnet när den ligger i hamn.
Det är dock så att saker händer under transporten. Avfallet packas ihop, det kan komma in saltvatten så att det som skulle vara torrt blir blött. Det har hänt att balar gått sönder under transport eller under lossning. Dessa frågor arbetas det febrilt med såväl från hamnens sida som från Mälarenergis. För självklart är ambitionen att få hanteringen så stinkfri som möjligt.
Mälarenergi har efter lossning från fartyget ett slutet bränsleberedningssystem som är unikt i Sverige.
Jag har själv varit och besökt och tittat på hur avfallet hanteras. Det rekommenderar jag alla som inte varit där att göra.
Jag var själv inte med på den tiden när beslutet om avfallsförbränning togs men jag tror trots allt att det var ett klokt beslut. Sen måste man fundera på och arbeta aktivit med den långsiktiga hållbarheten. Kortsiktigt är luktfrågan ett ständigt pågående arbete för varken jag eller någon annan politiker vill ha en stinkande stad.
Kommentarer
Kram
Maria