Ord som gör skillnad

Vi har haft en bra träff på eftermiddagen som handlade om sociala medier. Hur ska vi som politiker förhålla oss till sociala medier? Hur agerar vi när det uppstår ett drev eller tuffa debatter? Vi var flera där som varit med om det.

Ord är det som vi politiker håller på med mest. Ord betyder mer än vi tror. Även som topp-politiker blir man sårad över elaka ord ibland. Främst när det blir personangrepp. Jag kan ta tuffa åsiktsdebatter men har svårare att smälta ord som jag helst inte vill ta i min mun. Dessvärre lever vi i en tid där det är ok att kalla varandra för vad som helst bara det sker bakom en dataskärm. Men så kan vi ju inte ha det? Vad blir det för samhälle i förlängningen?

Vi behöver varandra för att samhället ska fungera. Allt går inte att lösa genom politiska beslut eller politiska debatter.

Ett vänligt ord kan göra hur stor skillnad som helst. Själv kommer jag leva länge på den medborgare som kom fram till mig när jag gick ut en sväng för att köpa en middagsmacka. Han sa "åh jag måste bara få berätta hur vacker du är". Det gjorde min dag.

Fortsätt säga fina saker till varandra. Kom gärna med synpunkter och ideer till oss som är politiker men avstå från personangrepp. Ett ord kan göra underverk. Testa redan ikväll så får du se.

Kommentarer