Snurrigt i kommunhuset..

Vaknade imorse och satte nästan kaffet i halsen när jag öppnade tidningen. Det handlade om den kära följetongen om betongsuggor. Till kommunstyrelsen sades det från tekniska kontoret att det inte fanns något behov av nya betongsuggor och att det inte fanns några pengar att göra det för.

Bakgrunden är en motion som skrevs av min företrädare och undertecknades av hela gamla västeråsalliansen. Den handlade om att ge tekniska nämnden uppdrag att genomföra en tävling där deltagarna designade en betongsugga. En tävling genomfördes och en vinnare utsågs. 

Därefter kommer de till kommunstyrelsen som jag beskrev i början. Men nu i vlt stod det att tekniska kontoret har hittat behov och hittat pengar för att gjuta 10 suggor. 

Snurrigt värre. Först finns inget behov och sedan finns det. Först finns inga pengar och sedan finns det.  
Jag är ändå glad för vinnarens skull men funderar samtidigt på om det är rätt använda pengar? På vilket sätt behovet har förändrats förstår jag inte? 

Nu har i alla fall kommunfullmäktige beslutat i kontorsfrågan. Mimer får genomföra affären. Bra för Västerås. Bra för mimer och mälarenergi.

Vad som inte är bra är en av moderaternas ledamöter i Mälarenergis styrelses utfall mot företagsledningen och Mälarenergis vd. Det hör inte hemma i fullmäktige. För att citera personen själv "det skulle aldrig hända i provata näringslivet"  om man som styrelseledamot inte har förtroende för sin vd bör den frågan lyftas i styrelsen. Om man inte får gehör där i förtroendefrågan så bör man lämna sin post som styrelseledamot. Det anser jag att denna ledamot bör göra omgående! 


Kommentarer