För en del är det en storm i ett vattenglas

Skriver i vlt idag om mitt besök med familjen på Lögarängen i lördags. Jag blev riktigt chockad när jag blev varse att det förekommer skilda badtider här i Västerås. Politiskt pratar vi ofta om att alla är välkomna till Västerås. Men tydligen gäller det inte på Lögarängsbadet. Där finns kvinnokvällar.
Varför då? Jag ser det som ett hot mot det jämställdhetsarbete som bedrivits i vårt land under de senaste 40 åren. Om man som jag har synen att män och kvinnor är lika mycket värda så går det inte ihop att vi inte ska kunna vistas på badhusen tillsammans.
En del hävdar att det är för kvinnornas skull. Att kvinnor behöver egen simundervisning. Men denna simundervisning erbjuds inte dessa kvinnokvällar. Om det är så då går det att lösa genom att föreningar hyr in sig på badhusen. På övriga tider så ska alla vara välkomna.
Något jag också reagerade på är att på inbjudan står att pojkar upp till 4 år är välkomna. Varför dras gränsen där? Det är att sexualisera 5 åriga killar. Det är inte ok. Barn är barn!

En del tycker att det är en storm i ett vattenglas, andra är glada och vissa är arga. Så kan det vara. Jag har aldrig krävt att alla ska tycka som jag. Men jag kommer aldrig tumma på jämställdheten och den oerhört viktiga värderingen som handlar om alla människors unika och okränkbara värde. Att dela upp människor i könstillhörighet eller annan omotiverad uppdelning skapar bara onödiga motsättningar och ett vi och dom. Jag vill inte ha ett vi och dom i Västerås eller för den delen i Sverige. Jag vill att det bara ska vara ett vi. Ett vi innebär att vi respekterar varandra och att vi möts på offentliga platser och badhus.
Ja det finns rötägg som inte kan bete sig. Ja det finns människor som tänker med reptilhjärnan eller som har otur när de tänker. Det finns de som inte kan kontrollera sina hormonella lustar eller impulser. Men de som inte klarar av detta kan vi faktiskt stänga av. Lyckas man identifiera någon som antastar en kvinna på ett badhus så ge den personen ett tillträdesförbud. Ge en tydlig markering när någon missköter sig att det inte är ok. Men vi ska inte döma alla män på förhand.

Jag tänker stå upp för män och kvinnors lika värde och rättigheter varje dag, alltid!



Kommentarer