Vilken rysare

Jag vaknade klockan 5 i morse och hoppades att det skulle vara klart. Rösträkningen i det amerikanska presidentvalet. Men så var inte fallet. Det blev nästan två timmar av nagelbitning näe jag biter inte på naglarna men ni vet känslan. Spännande var det väldigt länge och det var ganska jämnt.
Till slut stod det klart det jag misstänkte och det som många hade fruktat. USAs nästa president kommer att heta Donald Trump.


Jag måste erkänna att jag faktiskt inte var speciellt överraskad. Både media och opinionsinstitut hade underskattat honom. Röstandet tror jag i första hand inte var röster för honom utan mot den andra kandidaten Hillary Clinton. Hillary sågs av många som en del av etablissemanget.
Här har vi en viktig lärdom att dra inför vårt nästa val 2018. Politiker får aldrig bli en del av etablissemanget på ett negativt sätt. Vi är medborgarnas representanter för att förvalta ett förtroende och de skattemedel vi är satta att förfoga över på bästa möjliga kloka sätt. Tjänstemannaorganisationen oavsett om det är riksdagen eller stadshuset är våra verktyg att få politiska beslut förverkligade.


Strömningarna som visade sig tydligt i USA i detta val är strömningar som vi ser runt om i Europa. En protest över att folkvalda inte har tagit de utmaningar människor lever i på allvar. Många människor i USA lever fortfarande med sviter efter de som fick lämna hus och hem i finanskrisen. Många har fått uppleva hur jobb har försvunnit. Det finns en etablerad ilska över att det inte har presenterats så många lösningar från politiskt håll. Många har menat också att politiken har styrts från Wallstreet. Att kronor och ören har varit viktigare än människorna. Oavsett om det finns något bakom det så är det en signal. En signal om att politiken befunnit sig för långt borta.


Som politiker och förtroendevald får man aldrig vara system kramare. En duktig politiker kan parera och vara så pass pragmatisk att man faktiskt kan ändra sig när tiderna förändras.
I Europa har vi en stor utmaning med alla människor som är på flykt. Det har aldrig varit så många människor någonsin totalt sett. Nu är inte alla i Europa vilket det ibland kan låta i debatten. Men väldigt många.


Det ställer höga krav på politiker för att få det här med integrationen att fungera. Det löser sig inte självt. Det är ett strategiskt arbete med värderingar, med språk, med validering, med möjlighet att starta företag, möjlighet till praktik, utbildning som faktiskt gör skillnad. Det kostar pengar, det kostar mänskliga resurser.


Ändå tror jag att det berikar vårt samhälle när många kulturer mötes. Det är dock viktigt att inte glömma bort vår egen identitet. Jag tror att svenskar är ett av världens mest konflikträdda folk. Så konflikträdda att vi i vår iver att anpassa oss efter alla andra så att det inte ska uppstå konfliketer så har vi trampat på vår egen identitet och vissa traditioner som tidigare varit viktiga för vårt land. Jag tycker att det är viktigt att stå upp för gemensamma värden. Alla människors unika och okränkbara värde är ingenting som vi ska kompromissa med. Rätten att göra sin röst hörd är inte heller något som ska vara föremål för inskränkningar.


Jag gratulerar herr Trump även om det inte finns mycket av det han säger som jag kan stå bakom. Största problemet är att det är svårt att få grepp om vad han tycker egentligen. Valrörelsen har inte handlat om de stora framtidsutmaningarna för USA utan istället om hans kvinnosyn, mailservrar och ett koppel av dåliga skämt.
Men någonstans tror jag ändå att Trump vill väl. Han drivs av en vilja att faktiskt ta tillbaka något av det han upplever att USA har förlorat. Stoltheten att vara amerikan, möjligheten att göra maskrosresor mm. "Make America great again" var hans slogan under valkampanjen.


Men de konkreta budskapen har ofta svajat från herr Trump. Det skapar en osäkerhet och en instabilitet. Det påverkar marknaden negativt. Jag som har arbetat i finansbranschen vet att marknaden tycker inte om osäkerhet. Marknaden vill ha stabila långsiktiga regler. Därför känner jag en viss oro in för vad som kommer att hända. I Västerås har vi många export men också importberoende företag. Om det blir för stora svängningar på marknaden kanske framförallt på dollarkursen riskerar många företag här att påverkas negativt.


Samtidigt ska man inte oroas för mycket i onödan. Trots allt så har presidenten en begränsad makt. Med duktiga rådgivare så behöver det inte bli så illa som många är rädda för.

Kommentarer