Att ha en vision

En vision ska ju vara långsiktig och framåtsyftande. Så långt var den vision vi fick presenterat för oss idag som handlar om Rocklundaområdet i Västerås. Frågan är hur långt fram i tiden som man ska tänka? Eller om detta vi fick presenterat för oss är en vision överhuvudtaget? Jag kan inte avslöja några detaljer nu för det kommer sen men om en vision enbart innehåller när i tid man ska bygga olika lådor och för vem så känns det rätt torftigt. När dessutom byggtiden i detta är utsträckt mer än 30 år fram i tiden. Ja jag ska inte säga mer ni får själva göra en bedömning när det blir aktuellt.

Annars så har vi haft gruppledaröverläggning idag och pratat om hur kommunfullmäktige fungerar och vad vi kan göra bättre. Har du några bra idéer så får du gärna maila mig.

Jag vet inte hur man kommenterar så usla opinions siffror som mitt parti hade i senaste sifomätningen. När man hamnar på den nivån så känns det som om luften går ur en för en stund. Det är en lång uppförsbacke att vinna tillbaka ett förtroende. För det är det som politik i slutändan handlar om. Att vinna förtroende för att leda en kommun, en region eller ett land. Ibland glöms det bort. Det är illa.
Det finns en del som gör sig lustiga och raljerar mycket nu när det har gått dåligt för mitt parti. Det är orutinerat. Nästa gång kan de vara dem som drabbas. Den viktigaste opinionsundersökningen är den som sker på valdagen. Det är den som räknas.
Nu handlar det om att ladda om, att fundera över hur man bättre kan kommunicera politiken. Hur har väljarna uppfattat den? Är det något eller några förslag som behöver förtydligas? Är det någon eller några företrädare som behöver extra stöd för att lyckas? Partistyrelsen har en gedigen uppgift.

Mest tror jag att det faktiskt är det här enkla att vara ute och träffa människor i deras verklighet. Du kan inte vinna förtroende på debattsidor i tidningar som ändå inte så många mer än de närmast sörjande läser. Men jag kan avslöja en hemlighet. Det finns faktiskt de politiker som fortfarande tror att politik handlar om at övertyga så många ledarsidor och ledarskribenter som möjligt. Så är det ju inte. Jag är ledsen om jag krossar någons världsbild nu men valet vinns inte där. Det finns många i verkligheten som aldrig har läst en ledarsida i hela sitt liv. Men ni kan väl vara snälla att inte förmedla det till ledarskribenter för det skulle kunna leda till en kris för dem.

Idag fick jag den färskaste siffran på antalet färdigställda lägenheter förra året i Västerås. Det blev 895 stycken. Det är bra. Det byggs nu som aldrig förr så vi tror att vi kommer att uppnå det fastställda målet om 4000 lägenheter fram till 2019. Det behövs. På torsdag firar jag min födelsedag genom att vara med när Mimer tar ett första spadtag uppe på Nordanby äng för nybyggnation där. Det är väldigt roligt! Man ska inte fråga om en kvinnas ålder men eftersom jag inte har någon åldersnoja för jag tycker att jag bara blir bättre och bättre med åren så kan jag avslöja att jag blir halvvägs till 86.



Kommentarer