En meters perspektivet

Att se barnen och låta barn ta plats i samhället, i det offentliga rummet är jätteviktigt. Vi är inte världsbäst på det i Västerås. Jag kan avslöja att det satt väldigt hårt åt att ha en utställning om barnkonventionen med material som barn hade gjort i stadshus entrén. Utställningsytorna är ju abonnerade av byggnadsnämnden och alla sina planutställningar. Att ställa ut planer är viktigt men att synliggöra barn är faktiskt också väldigt viktigt.

Västerås kommunala och en del fristående förskolor är i mångt och mycket inspirerade av den pedagogik som har utvecklats i Reggio Emilia.
En tidigare förskolechef uttrycker sig såhär "En viktig utgångspunkt som gjort att man har lyckats är att man i Reggio inkluderar politikerna i detta, de är verkligen insatta i vad förskolan står för. Det är en helhetssyn och chefer behöver förstå detta för att kunna skapa bra förutsättningar för pedagogerna. Det finns många som kallar sig Reggioinspirerade utan att riktigt förstå vad det innebär. Många förändrar i miljön men fortsätter att göra på samma sätt- men använder andra ord...
Det är viktigt att vara där av olika skäl; ska vårt center bli certifierat så måste man ha varit där som chef och politiker. Det är ett helhetstänk som genomsyrar verksamheten och som enskild pedagog blir det svårt att genomföra utan att ha ledningen med sig."

I Förskolenämnden arbetar vi med framtidens förskola. En viktig del av det handlar om verksamhetsutveckling och utveckling av pedagogiken. Här måste politiken och verksamheten arbeta tillsammans.Här måste det finnas ett helhetstänk.

Imorgon ska nämnden avgöra huruvida en studieresa till Reggio Emilia ska genomföras. Ända sedan 2015 har vi varit överens. Inget parti har på något sätt anmält en avvikande åsikt eller uttryckt någon som helst tveksamhet. Varken på något formellt möte eller på annat sätt till mig som ordförande. Så sent som i december-2016 gav en enig nämnd förvaltningen i uppdrag att ta fram underlag för resan. Jag som ordförande ställde frågan om någon hade invändningar men ingen hade det.
Något märkligt är det när ett parti beslutar sig för att inte delta i studieresan och skickar ut ett pressmeddelande. Att ringa eller skicka ett meddelande till ordföranden nej det har man inte råd att kosta på sig. Det viktigaste är ju att vara först på bollen ut till media. Att försöka samla så många billiga politiska poänger som möjligt.

Jag tycker att det alltid är viktigt att diskutera syfte med det som man gör. Men vad detta parti har för syfte med detta utspel är oklart. På sociala medier så ställer de politiker emot verksamhet. De presenterar en bild av studieresan som bygger på "alternativ fakta" om man ska använda ett finare ord. För oss vanliga döda som inte använder fikonspråk till vardags så är det massa hittepå fakta. Jag tycker att det hade varit mer klädsamt att ta en diskussion i nämnden först än att börja ta den i media.

Verksamheten har behov av att utvecklas. Det finns ett behov att få en ökad kompetens inom politiken för att förstå hur vi bäst tilldelar resurser för att nå en bra verksamhetsutveckling. Det finns ett behov av att göra detta tillsammans politiken, strateger och förskolechefer. Som det ser ut nu om nämnden väljer att fatta beslut om den här resan så är det fler förskolechefer än politiker med på resan. Men styrkan är kombinationen. Det hade inte blivit bra om politiken åkte själva utan representanter för verksamheten.

Borde inte fler pedagoger få åka dit? Jo det ingår i planen. Vi satsar på att utbilda fler sk pedagogistor och i den utbildningen ingår att få resa till institutet i Reggio Emilia. Det är dumt att ställa grupper mot varandra. Varför det? Förståelsen och samarbetet behövs hela vägen. Om det inte finns förståelse från dem som fattar besluten som kommer verksamhetsutvecklingen inte att lyckas.

Behöver man åka dit för att lära sig detta? Ja i detta fall behöver man vara på plats och se och lära. För att förstå helhetstänket så behöver man det. Det räcker inte med en föreläsning. Det är mycket i pedagogiken som handlar om miljön, det rent fysiska. Det behöver upplevas på riktigt.

Genom denna sammansättning av grupp på resan så maximeras nyttan för Västerås och det man kan ta med sig tillbaka hem.

Det kostar när en grupp gör en studieresa. Det kostar såväl i Sverige som att åka i detta fall till Reggio Emilia.Vad som är en rimlig kostnad är svårt. Vart man väljer att förlägga en studieresa beror mer på vad det är för syfta och vad det är för mål som ska uppnås. Självklart ska kostnaderna begränsas.

Jag skulle inte försvara en nöjesresa eller en resa som inte har ett tydligt syfte. Personligen sover jag hellre hemma i min egen säng som jag oftast delar med min 40 kilos hund än att sova borta.

I detta fall har vi barnens bästa för ögonen. Barnen i Västerås förtjänar en likvärdig förskola som inte är en förvaringsplats. En bra pedagogisk lärmiljö såväl inne som ute.
Barn i Västerås måste få ta större plats i det offentliga rummet. Här vet jag redan på förhand att vi kommer få en hel del inspiration med oss.
Barnets bästa är förstående politiker som kan prioritera resurserna rätt. För att göra det behövs kunskap. Det behövs omvärldsspaning. Det finns andra, den nyss valda regimen i det stora landet i väst som nu ägnar sig åt att bygga murar och isolera sig. Det ska vi inte göra i Västerås.Västerås ska vara en stad som ligger i framkant. Västerås ska vara en plats där en meters perspektivet präglas av allt det vi gör. Att inte alla partier vill vara med på detta kan jag bara beklaga.




Kommentarer