Hur viktiga är vi?

Jag befinner mig i skrivandets stund på det gamla centralfängelset på Långholmen i Stockholm. Jag har haft förmånen att under en tid få gå ett ledarskapsprogram för toppolitiker som skl driver. SKL är Sveriges kommuner och landsting.
Det har gett oerhört mycket och jag hoppas att jag utvecklas i mitt ledarskap. Det är ju som bekant svårt att utvärdera sig själv så det får jag väl lämna åt andra.
Igår hade vi intressanta reflektioner om det politiska landskapet i ett historiskt perspektiv. Det finns en hel del likheter om man jämför 1917 med 2016. Vi har mycket att lära av historien. Dessvärre är svenska i allmänhet idag ganska historielösa.
1917 var en tuff tid i Sverige. Det var efter första världskriget. Maten räckte inte till. Det var ransoneringar av bröd, kaffe och mjölk. Det var en hel del hungerdemonstrationer och upplopp.
Det bildades nya politiska rörelser.

Jämför vi situationen med 2016 så ser vi att det har bildats nya politiska rörelser, ilska och politisk polarisering har ökat. Vi lever i en osäker omvärld vilket skapar en utrikespolitisk osäkerhet. Ny teknologi ligger i framkant. 2016 flög det första solcellsdrivna planet runt jorden. 1917 utvecklades flygtekniken i Sverige.

Naturligtvis var det andra former av utmaningar. Idag lever vi i ett rikt land. Vi har inte generella hungerproblem. Däremot finns det människor som lever i utanförskap i vårt land och som lever under det vi i dagligt politiskt tal kallar för existensminimum. Det får vi inte blunda för som politiker.

Igår kväll var det sammanträde med kommunfullmäktige i Västerås. Det var många stora och viktiga beslut. Ett av dem handlar om investeringen för Mälarenergi i ett nytt energiblock. En panna som ska både producera värme och el. Investeringen beräknas kosta 1,7 miljarder kronor. Ofantligt mycket pengar.

Hur viktigt är det att följa debatten i fullmäktige? Kommunfullmäktige är Västerås högsta beslutande organ. Hur viktigt det är beror nog på vad man har för roll. Som politiker tycker vi alltid att vi är viktiga naturligtvis. Men hur viktiga vi är för folk i allmänhet beror på hur relevanta vi är. Pratar vi och beslutar om det som rör människor i vår stad? Ja då blir vi viktiga.
Fullmäktige borde vara viktigt för de som leder verksamheterna i Västerås stad. För en direktör anställd i staden eller stadens bolag så borde det vara obligatoriskt att ta del av den politiska debatten. För det är politiken som styr och inte tvärtom. Naturligtvis finns delegationsordningar så vi är inte dagligdags inne och petar i verksamheter. Men vi styr med hjälp av riktlinjer och handlingsplaner. Våra bolag styr vi med hjälp av ägardirektiv som styrdokumentet heter. Jag tycker som sagt att det är viktigt att ta del av den politiska debatten framförallt om det gäller det egna området. Men ibland verkar det som om inte alla tycker det. Förra gången det var fullmäktige var direktörerna iväg på en konferens med spa. Nu var det ett extra insatt fullmäktige vid den tidpunkten men man kan ju fundera på vilka signaler det skickar ut. Igår kom det upp i mitt flöde någon som var på semester.
Naturligtvis unnar jag människor att både åka på semester och på spa men det som blir lite provocerande är att signalen som skickas ut är att det inte är så viktigt. Det borde vara viktigt framförallt om det rör det område där man är satt att leda som direktör.

I förlängningen blir det ytterligare ett demokratihot och ett fortsatt förakt för etablissemanget om inte kommunfullmäktige tas på allvar. Kommunfullmäktige får aldrig enbart bli en transportsträcka. Den politiska debatten är viktig. Det är viktigt att frågor belyses ur många olika synvinklar, med olika glasögon.
Några gånger har jag själv inte haft möjlighet att vara på plats. Men det hör verkligen till undantag. Då följer jag alltid delar av debatten i alla fall via mobilen eller via min dator. Det finns den möjligheten idag vilket är bra. Det går också att titta i efterhand på hela eller delar av debatten. Jag förväntar mig inte att samtliga direktörer sak sitta på plats från kl 16-23 varje sammanträde i kommunfullmäktigesalen. Men att ta del av den debatt som gäller det egna området. Det förväntar jag mig.

Den här veckan har jag också haft förmånen att vara på verksamhetsbesök. Jag besökte Rösegårds förskola. En stor förskola som ligger på Bäckby. En fin och välskött förskola med många duktiga pedagoger. Barnen arbetade med temat klimat och energi under denna termin.

Jag har också varit på mitt första sammanträde i den statliga utredning som jag sitter med i en referensgrupp till. Det handlar om en förstärkt minoritetspolitik. Jag ska berätta mer om det vid ett senare tillfälle.

Idag är det avslutning på ledarskapsprogrammet. Vi ska uppdatera de mål vi satte och utvärdera den resa vi gjort. Vid lunchtid så är det tåget tillbaka till Västerås som gäller.

Kommentarer